Varför skall vi lära oss det här?

En liten tanke till om det här med matematiken och vilken kunskap som är nödvändig. Det är svårt att avgöra vilken kunskap som kommer att vara nyttig i framtiden för vilken människa. Det är väl en ständigt återkommande fråga; vad har vi för nytta av det här? En ganska tröttsam ramsa. Jag hör den hos mellanstadieelever, jag hörde den minst lika mycket bland studenterna på lärarprogrammet.

Matematiken är kanske så abstrakt att den oftast får klä skott för irritationen. Men vad har jag för nytta av att lära mig om andra världskriget då? Om jag skall jobba som brevbärare? Just när jag sorterar de här breven? Jag hade lika gärna kunnat skita i historialektionerna.

Men det går inga raka linjer. Vi kan inte avgöra. Separerar vi allt tillräckligt mycket så kan man hävda att man inte har nytta av någonting i skolan. Vi måste inse att allt hänger ihop i intrikata, ofta oöverblickbara, nätverk. Vi kan inte alltid se hur, när och varför vi kommer att ”ha nytta” av vad vi lär oss. Ibland förstår man det inte förrän långt efteråt och ofta fattar man det kanske inte alls. Förståelse för det tror jag är en kunskap man har nytta av…

Bloggat: , , , , , , , ,

Det här inlägget postades i Objektiv fakta, Politik, Skola, Uncategorized och har märkts med etiketterna , , . Bokmärk permalänken.

En kommentar till Varför skall vi lära oss det här?

  1. Göran Tullberg skriver:

    Jag hade en rad duktiga mattelärare och några svaga både i högstsdium och gymnasiet.

    Jag lärde matte väldigt bra helt utan lärarnas arbete och talade om det för dem ibland fast de borde ha insett det själv. Skriver man alla rätt på alla prov utan att syssla med matte på lektionerna, så behöver man ingen undervisnig.

    De duktiga lärarna talade om vad matten gick ut på och varifrån den kom. De svaga lärarna visade hur du skulle lösa matematiska problen och sedan ville de att du skulle lösa likadana uppgifter en masse och (helt i onödan nöta inlösningar),

Kommentera

