What does education do?

What does education do? It makes a straight-cut ditch of a free, meandering brook. (Henry David Thoreau)

Det här kommer att handla om deleuziansk ontologi. Skolan bärs till del upp av kursplaner. Jason J Wallin gör i boken A deleuzian approach to curriculum en distinktion mellan öppna och stängda kursplaner (currere och cursus).

Det är lätt att få av uppfattningen att de två är skilda från varandra. Rent ontologiskt är utgångspunkten istället en dubbel, samtidig, process av räfflande (striating) respektive utjämnande (smoothing) flöden av materia och energi.

Wallin visar på skillnaden mellan striating och smoothing i en rad exempel (utöver currere och cursus):

Symfoniorkestern jämförs med jazzmusikers jammsessioner, där symfoniorkestern leds från start till ett bestämt mål till skillnad från jamsessionen där målet är oklart och riktningen kan ändras på vägen allteftersom nya upptäckter görs. Schack jämförs med Go, där schackpjäserna har förutbestämda rörelser medan gopjäsernas rörelsemönster ändras beroende spelets gång. Parkour tas upp som ett annat exempel på en mer rörlig, oförubestämd, aktivitet.

Vi kan välja att se dessa exempel och deras dubbelhet och använda de mer bekanta begreppen träd och rhizom istället. Det är dock viktigt, menar Wallin, att se hur de två processerna hänger ihop och för utsätter varandra:

…molar [träd] and molecular [rhizom] lines are knotted. Too much time on either line could spell disaster. (Wallin s. 52)

I min värld så är vi i skolan alldeles för långt ut på den ena tråden för att det ska kännas bra. Därför bör vi tala mer om varför vi är där, hur vi kan utmana ordningen och behovet av att förutbestämma vart vi vill att våra elever skall nå och ifrågasätta meningen med att i förväg tro sig behöva veta vad en människa kan bli.

Bloggat: , , , , , , ,

Det här inlägget postades i Deleuze, Politik, Skola, Uncategorized och har märkts med etiketterna , , , , , , , , , , , , , , , , , . Bokmärk permalänken.

3 kommentarer till What does education do?

  1. savsjoforskolor skriver:

    Är det inte så att styrning och praktik drar i var sin ända av tråden?

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s