Things are going to slide

Things are going to slide, slide in all directions
Won’t be nothing
Nothing you can measure anymore
The blizzard, the blizzard of the world
has crossed the threshold
and it has overturned
the order of the soul

Leonard Cohens sång The Future beskriver ganska bra utvecklingen modernitet-postmodernitet. Diskrepansen dem emellan består av att moderniteten är ett beräknande samhällsparadigm medan det postmoderna paradigmet kan beskrivas som kommunicerande.

Betygssystemet är ett bra exempel. Det system som skapades på 60-talet var ett mättekniskt system för rangordnande, inte för objektiv kunskapsbedömning. Dagens betygssystem är istället språkligt uppbyggt. Det uppstår problem när de språkligt utformade betygskraven skall tolkas för att kunna användas i sitt moderna syfte, rangordningen.

En lösning på detta paradoxala förhållande kan vara Habermas kommunikativa rationalitet. Men det förutsätter kanske att vi får acceptera att världen inte längre är mätbar på det sätt som vi trott alltsedan den vetenskapliga revolutionen.

Bloggat: , , , , , , , , , , , ,

Det här inlägget postades i Objektiv fakta, Politik, Skola, Uncategorized och har märkts med etiketterna , , , , , , , , , , , , , , , . Bokmärk permalänken.

3 kommentarer till Things are going to slide

  1. Christer Holger skriver:

    Hej Björn! Jag gillar och delar dina tankar om det rhizomatiska lärandet och det postmoderna perspektivet på samhället, individer och lärande liksom utmaningarna som kommer kring bedömning om man tar denna ståndpunkt. Jag är nyfiken på om du har skrivit något om hur du konkret väljer att planera och bedriva din undervisning utifrån ditt synsätt på världen? Det skulle vara spännande att även få ta del av sådana konkreta tankar / Christer

    • Björn skriver:

      Hej Christer!

      Tack för en tankeprovocerande kommentar! Det enkla svaret på din fråga är nej. När jag började inrikta mitt bloggande mot skola och utbildning så tyckte jag mig se en avsaknad bland skolbloggarna av en mer filosofisk, samhällsteoretisk diskussion. Därför har jag har mest varit intresserad av att gräva ner mig i teorin, hittills. Jag tror att min syn på lärande och utbildning kan vara svår att genomföra inom skolsystemets existerande ramar. Dock är ju teori/praktik aldrig så åtsklida som man vill tro, jag praktiserar garanterat mina tankar, men jag jobbar fortfarande med hur jag skall kunna realisera/konkretisera mina tankar på ett mer sammanhängande sätt. Hm, jag får säkert anledning att återkomma till den här kommentaren.

      Kan med glädje rekommendera Per Falks blogg, han experimenterar med rhizomatiskt lärande i praktiken på ett mycket spännande sätt.

      • Christer Holger skriver:

        Hej igen Björn!

        Kul att du tyckte det var en givande kommentar. Jag förstår utmaningen i dagens styrdokument samtidigt som det också finns en del goda formuleringar, inte minst i läroplanen som man kan ta fasta på. Jag tänker att det går att arbeta med olika tidsperspektiv parallellt. På lång sikt får man ju ha förhoppningen att förutsättningarna med styrdokument osv öppnas upp till förmån för ett mer individualiserat och kontextdrivet lärande. I det korta perspektivet tänker jag att man får göra allt som går med de nu existerande förutsättningarna. Och där tänker jag att det är viktigt att verkligen läsa på och sedan ta det friutrymme som bjuds, och göra det bästa för eleverna. Och det är här jag letar inspiration och föregångare som gör just detta.

        Jag känner Per och det var via hans blogg som jag hittade till din… Fortsätt filosofera och undervisa och pinga mig gärna om du skriver något om vardagen i klassrummet framöver. Tack!

Kommentera

