Förändrad skola – förändrad världsbild

Det västerländska tänkandet har sedan den vetenskapliga revolutionen präglats av kategoriseringar, gränsdragningar och uppdelningar. Ofta som ett sätt att hantera och kontrollera verklighetens kaotiska flöde av materia och energi. Sådant tänkande är måhända en nödvändighet, men problemet är att detta tänkande varit såpass dominant att vi kommit att uppfatta att det som att världen de facto består av de här kategorierna och uppdelningarna.

Skolan är precis så uppdelad och avgränsad. Ämnesindelningar och strikta, tidsbundna, scheman är vad skolans vardag vilar på. Inte för att det finns några vetenskapliga belägg för att detta bäst gynnar lärandet (det finns snarare en del som talar för motsatsen), utan av ren tradition. Den västerländska världsbilden ter sig sådan. Åtminsone den världsbild som kommit att dominera utvecklingen.

Det finns, åtminstone om man talar om skola och lärande, ett problem i att vi försökt kartlägga allt, och att vi ibland tror oss ha gjort det (för att sedan pressa in allt i kursplaner). Det kan bli begränsande. Istället för att vara besatta av att visa, kartlägga och sortera fasta enheter så borde vi öppna oss för livets kaotiska flöde av materia och energi. Det innebär inte att allt är möjligt, bara att vi ännu inte vet vad som faktiskt är möjligt. Men det kräver en ny världsbild, och det är inte helt lätt.

Bloggat: , , , , , , , ,

Det här inlägget postades i Politik, Skola, Uncategorized och har märkts med etiketterna , , , , , , , , , , , , , , , . Bokmärk permalänken.

2 kommentarer till Förändrad skola – förändrad världsbild

  1. klalin skriver:

    Problemet du snuddar vid är en utmaning inte bara för skolan utan för hela den västerländska (och muslimska) civilisationen. Många pekar på Descartes och hävdar att det är hans fel, vårt ständigt pågående dualistiska felslut som utmynnar i vår lomhördhet inför värdefrågor. Jag brukar ibland påminna mina elever om att de har ungefär 25000 dagar kvar att disponera. Det är en enkel kvantitativ utsaga som faktiskt chockar många av dem. Det kan bero på att den öppnar upp en avklippt förbindelse mellan ”hårdvarandet” och ”mjukvarandet” och därmed förskjuter hela perspektivet.
    Gregory Bateson kan vara svårläst, men medan han tynade bort i cancer tog hans dotter Mary-Catherine på sig att transkribera och sammanställa hans utkast till en ”anti-descartesiansk” epistemologi. Det blev boken ”Angels fear” eller på svenska ”Där änglar är rädda att gå”. För mig har den varit en ögonöppnare som jag ofta återvänder till och jag är övertygad om att han var något viktigt på spåren. Går att hitta på antikvariat.

    • Björn skriver:

      tack för tipset, klalin.

      själv har jag funnit intressanta tankar i den s.k. posthumanistiska tankeströmningen. vi borde absolut tänka mindre subjekt/objekt och mer materia-energiflöden.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s