Utbildningspolitisk rant

Twittrade en rant häromdagen;

1. Kursplaner borde vara öppna. Vi kan aldrig i förväg veta vad vi ska lära oss.
 
2. Stängda kursplaner reducerar våra möjliga blivanden. Vem vill begränsa det oändliga antalet möjliga blivanden och varför?
 
3. Är vi rädda för at öppna kursplaner kan producera blivanden som inte är möjliga att kontrollera?
 
4. Lgr11 är en motorväg med färdigt centralt innehåll och tydligt start och mål. Inga omvägar, trots att omvägen ofta är vägen till kunskap
 
5. De blivanden som produceras i svenska skolan är underkastade det ekonomiska systemets logik och krav.
 
6. Det går inte att ändra på utan en förändring av både det ekonomiska systemet OCH skolan. Det går hand i hand.
 

Frågor på det?

Bloggat: , , , , , , , ,

 
 
 
Det här inlägget postades i Objektiv fakta, Politik, Skola, Uncategorized och har märkts med etiketterna , , , , , , , , . Bokmärk permalänken.

3 kommentarer till Utbildningspolitisk rant

  1. Emelie skriver:

    Hur skulle en öppen kursplan kunna se ut?

    • Björn skriver:

      jag tänker mig något som inte har ett förutbestämt mål, att inriktningen kan ändras under kursens gång samt att eleverna själva (förresten, ska vi inte göra upp med dikotomin lärare/elev och erkänna att vi alla är lärande?) skall konstruera och styra innehållet.

      nåt sånt kanske?

  2. Ping: Studentexamen begränsar våra möjliga blivanden | Björn – om skola och utbildning

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s