Moment of clarity

För ett tag sen fick jag en mycket vacker aha-upplevelse när jag läste Elisabeth St. Pierre´s avslutande bidrag till Nomadic Education-antologin. Frågan är inte vad boken betyder, utan hur den kan användas. Fråga inte vad författaren menar, utan hur boken fungerar, hur fungerar den för dig?

Rather than asking what a concept means, you´ll find yourself asking ”does it work? what new thoughts does it possible to think? what new emotions does it possible to feel? what new sensations and perceptions does it open in the body?”

Frågan är om inte det här påpekandet förändrat hela mitt sätt att läsa överhuvudtaget. Det förefaller så. Så mycket friare jag kan förhålla mig till texten! När ett flöde möter ett annat hamnar man ibland i korta ögonblick av klarhet. Jag har aldrig tidigare på ett så starkt sätt känt att filosofin faktiskt förändrar mitt sätt att leva.

Bloggat: , , , , ,

Det här inlägget postades i Deleuze, Politik, Skola, Uncategorized och har märkts med etiketterna , , , , , , , , , , , , , . Bokmärk permalänken.

Kommentera

