Eternal education

Fortsättning från senast. Med andra ord; Vad som verkligen håller på att avskaffas är skolsystemets disciplinära utformning, som en separat enhet i ett disciplinsamhälle (även om Jan Björklund desperat verkar försöka klänga fast vid denna flyende samhällsordning). Men, det som institutionen skola tappar i disciplineringsförmåga försöker den ta igen i kontrollförmåga. I form av betygsstatistik, nationella prov PISA-index etc. Nya tider, nya sätta att utöva makt och kontroll.

Med detta följer synen på utbildning som en ständigt pågående process:

Education mutates to an open system of thousand plateus of training where one is always in debt in the sense that one is never finished with anything: the corporation, the education system, the armed services being metastable states coexisting in one and the same modulation, like a global micro-training of educational deformation*

Jag gillar tanken på kunskapandet som något som aldrig kan avslutas. Den ständiga processen, att aldrig stå still. Det livslånga lärandet. Men då måste vi göra en viktig distinktion här. Det är skillnad på det livslånga lärandet och den livslånga institutionella utbildningen. Det åligger oss att fundera på vilka syften den här utvecklingen tjänar.

*Inna Semetsky (red): Nomadic education – Variations on a theme by Deleuze and Guattari s.102

Bloggat: , , , , , , , , , , , , ,

Det här inlägget postades i Deleuze, Politik, Skola, Uncategorized och har märkts med etiketterna , , , , , , , , , , , , , . Bokmärk permalänken.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s