En pedagogisk utmaning för 2012

Make a rhizome. But you don´t know what you can make a rhizome with, you don´t know wich subterranean stem is going to make a rhizome, or enter a becoming, people your desert. So experiment. (Deleuze & Guattari A thousand plateus s. 277)

Jag har funderat på hur Deleuze olika begrepp, främst rhizom, kan aktualiseras och användas på ett par olika skolrelaterade områden och funnit följande ingångar:

Det finns garanterat mycket mer att tänka och säga om det här. Deleuze är svår, men tillåtande. Jag har för egen del behövt klargöra en del begrepp för att jag överhuvudtaget skall kunna använda dem, de inläggen finns samlade under kategorin Deleuze.  

Några intressanta Deleuzianska projekt är på gång, t.ex hos Tusen pekpinnar och Pelle pedagog  men det vore roligt med många fler. Handsken är därmed kastad, utmaningen utfärdad. En bra introduktion kan vara att läsa Dave Cormiers blogg, eller antologin Nomadic Education.

Bloggat: , , , , , , , , , , , ,

Det här inlägget postades i Deleuze, Politik, Skola, Uncategorized och har märkts med etiketterna , , , , , , , , , , , , . Bokmärk permalänken.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s