Nomaden

Med det det släta/räfflade rummet menar Deleuze inte två uteslutande fenomen. Begreppet skall snarare ses som en tendens eller en hela tiden pågående process. I den här processen tenderar vissa krafter (Deleuze kallar dessa flöden för staten – vilket inte syftar specifikt på den nationalstaten, även om just den också är en stark räfflare av rummet) att räffla rummet medan andra krafter fungerar som ”utslätare”. Deleuze kallar dessa utslätare för nomader. Släta och räfflade rum existerar sida vid sida och förutsätter varandra.

Skolrummet, skolsystemet, är hårt räfflat. Tänk tidsschema, ämnesindelningar, åldersindelningar, skolbyggnadens arkitektur med klart separerade rum. Skolgården kan i det här sammanhanget ses som ett slätt rum.  Även kunskapen räfflas. Mest synligt i form av scheman, ämnesindelningar etc. Men också genom själva kunskapssynen (det är här kunskap som rhizom, istället för träd, kommer in i bilden).

Nomaden är den/det

who runs counter to ‘the State’ in the sense that the nomad is aggressively creative, while the State plays the more passive role of consolidator: the State thrives by capturing nomadic innovations and transforming them to fit its own needs, precisely in order to consolidate a certain state of affairs. On the other hand, every consolidated state induces renewed nomadic aggression and inventions that the State must absorb and adapt to its consolidating tissue, which, thus enriched, opens up paths for amplified nomadic action, and so on.

Staten, eller de räfflande krafterna försöker alltså ständigt erövra nomadens kreativitet och nyskapande men erövringen öppnar i sin tur nya möjligheter för ”nomadisk aktion” osv. Frågan är om vi kan identifiera skolan, eller skolsystemets, nomader?

Bloggat: , , , , , , , , , , ,

Det här inlägget postades i Deleuze, Skola, Uncategorized och har märkts med etiketterna , , , , , , , , , , , , , , , , . Bokmärk permalänken.

8 kommentarer till Nomaden

  1. Ping: Rhizodidaktik I – intro « Tusen pekpinnar

  2. Ping: Apple och kunskapen | Björn – om skola och utbildning

  3. Ping: Rhizodidaktik II – Varande eller blivande? « Tusen pekpinnar

  4. Ping: Rhizodidaktik: Hjärnan är ständigt blivande « Tusen pekpinnar

  5. Ping: Cynefin Framework som en modell för skola och lärande | Pelle Pedagog

  6. Ping: Eleverna bygger sitt eget rhizom | Pelle Pedagog

  7. Ping: Språkinnovatörerna SpinTV2012 | Pelle Pedagog

  8. Ping: Språkinnovatörerna SpinTV2012 - Pelle PedagogPelle Pedagog

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s