I kvarteret där jag bor

I den starkt segregerade stadsdel där jag lever och arbetar bor det ca 40 000 människor. Läser en rapport som visar att män i en del av stadsdelen tjänar 338 000 mer brutto än män från en annan del av stadsdelen. 17 % av barnen lever i ekonomiskt utsatta hushåll. En tredjedel av stadsdelens barn med utländsk härkomst lever i riskzonen för fattigdom. För barn med svensk bakgrund är siffran 9%.

Klassklyftorna ökar, och fattigdom är ett relativt begrepp. Därför kan man vara fattig i Sverige samtidigt som det är svält någon annanstans. Jag ser det varje dag. Ilskan tilltar när man läser Moderater som Helena Rivière som tycker att barnfattigdom inte existerar. Eller Katarina Brännström som tycker att fattiga får skylla sig själva. 

Om barnfattigdom hade existerat hade det dock inte spelat någon roll, som Helena Riviére uttrycker det:

Vi kan inte omskapa världen från grunden och vi kan inte undanröja orättvisor, varken faktiska eller upplevda. Människor är olika.

Bara att gå och lägga sig då.

Bloggat: , , , , , , , , , , ,, , ,

Det här inlägget postades i Politik, Skola, Uncategorized och har märkts med etiketterna , , , , , , , , . Bokmärk permalänken.

3 kommentarer till I kvarteret där jag bor

  1. Göran Tullberg skriver:

    Skolans problem är stora nog. Skatter, sociala stödåtgärder och liknande kan vi inte ta upp, det vet vi för litet om. Låt oss ta upp vad skolan kan göra för elever med de svårigheter du tar upp, invandrare, elever med svåra hemförhållanden..

    Hur vill du åtgärda deras problem? Det skulle jag vilja veta.

    Mina synpunkter känner du till.

    (1) Satsa på den enskilde(a) eleven!
    (2) Strunta i sammanhållna klasser, årskurser och gemensamma prov samtidigt. De bryter ned elever med svårigheter. De orkar inte med.
    (3) Analysera elevers förutsättningar redan innan du böjar undervisningen. Anpassa undervisningen till elevens förutsärttningar
    (4) Gör en överenskommelse med både elev och föräldrar om vilka regler som skall gälla, varför de skall gälla och hur brott mot reglerna skall bemötas.
    (5) Arbeta koncentrerat i tiden. Ständiga växlingar och omställningar fördärvar för alla, men mest för dem som har koncentratiomssvårigheter.

    Detta är några av mina synpunkter. Vilka är dina?

  2. Björn skriver:

    Jag håller med dig Göran, på varenda punkt. Skolan av idag är tyvärr långt ifrån det där. Det är dessutom viktigt att inse skolans begränsningar, ibland känns det som om varenda liten samhällelig skevhet skall korrigeras genom skolsystemets omsorg.

    Sen finns det ju massor med förändringar utanför skolsystemet som jag sjulle vilja se, men det är en annan historia, för lång för att dra här🙂.

  3. Göran Tullberg skriver:

    I dag på morgonen handlade nyheterna nycket om skolan. Dels om elever som egentligen både ville och kunde lära, men som snabbt dumförklarades, sattes i dumklass och sedan aldrig fick en chans. Där fanns barn med språkproblem som t ex invandrare.

    Jag tror att skolan bör satsa på individen och slopa allt sk-t med årskurser, timplaner, jämlikhet och allas lika värde. Det köret är bara till för att göra det enkelt för makthavare. Man kör över de svaga – de är ju jämlika de skall kunna hänga med. Man hindrar våra tusentals begåvningar att blomma ut. Alla är lika mycket värda! Ingen dj-vla begåvning skall få sticka upp!

    Jag tycker djupt illa om detta politiska trams som bara är till för att öka politikermakten.

    Det andra som kom upp var hur privata riskbolag gör visnster som förs utomlands. Jag som gammal skolfux litar inte på varken riskbolag, kommunalpampar eller statspolitiker. Alla vill leva högt på skolan. Ingen av dem är tillräckligt kunnig i eller intresserad av utbildning för att styra.

    För mig är förmåga och kunnande nödvändigt för goda resultat, Kommunpolitiker, statspolitiker och börskungar vet och kan ingenting. De är inte ens där. Nu är de privata riskbolagen bättre!! Faktiskt! De förstår att de ingenting vet och lämnar mer frihet åt lärarna.

    Men bypolitiker suger ut skolan och samtidigt inbillar de sig att de kan leda pedagogisk verksamhet. Det betyder att de lägger sig i skolans arbete och totalt förstör all pedagogisk verklsamhet. De lider av hybris!

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s