LPP – inget tvång

Det skrivs Lokala Pedagogiska Planeringar för fullt. Samtidigt läser vi i Lärarnas nyheter att

Det finns inga krav på skolor eller kommuner att göra lokala kursplaner eller en lokal pedagogisk planering. Det har det heller aldrig funnits,

menar Niclas Westin, undervisningsråd på Skolverket. Intressant och ganska förvirrande. Vem var det som lanserade LPP egentligen? Någon som vet? I min naivitet trodde jag faktiskt att det var Skolverket. 

Jag tycker att LPP är en bra sak för att tydliggöra, för både elev och lärare, vad skolarbetet faktiskt går ut på. En bra LPP har potential att göra under för elevers metareflektion. LPP är på samma gång en gigantisk åtstramning, centralisering och standardisering av undervisningen.

Fel använt kommer undervisningen att bli andefattig och stofforienterad, med risk för att hamna i det förmedlingspedagogiska träsket. LPP är en form, men det är innehållet, vår kunskapssyn, som främst kommer att avgöra hur bra en LPP kan vara.

Bloggat: , , , , , , , , , , , ,,

Det här inlägget postades i Skola, Uncategorized och har märkts med etiketterna , , , , , , , , , . Bokmärk permalänken.

2 kommentarer till LPP – inget tvång

  1. Göran Tullberg skriver:

    Hur många planeringar skall läraren ha ovanpå varandra?

    Citat: ”För att underlätta använder vi enbart ordet ”planering” från Skolverkets sida och då menar vi lärarnas planering av den egna undervisningen, säger Niclas Westin”. (Slut citat)

    Själv planerade jag min undervisning och det fick räcka! Varför skulle jag låta okunnigt folk som inte visste någonting planera åt mig? Lärarna gör bäst i att hålla rektorer och bypolitiker ifrån sig! De hindrar deras arbete.

Kommentera

