Studiedag med Applereklam

Studiedag och föreläsning om IKT i skolan med Appleföretaget Tänkom. Något av ett reklamjippo alltså. Jag gissar att föreläsningen inte kostade särskilt mycket. Ett par funderingar om vad vi fick lära oss:

1. Nya slags kunskaper efterfrågas, med rätta. Men bara för att kunna tillgodose företagens framtida kompetenskrav. Någon vidare mening än så skall skolan inte ha. Tragiskt, och helt i linje med gängse utbildningsideologi.

2. Blooms taxonomi ifrågasätts och kontrasteras med mer icke-linjära kunskapsuppfattningar. Vi får se Sir Ken Robinsons kritik mot bl.a. standardiserade tester och åldersindelning. Mycket bra. Men vi sitter fortfarande i ett skolsystem som går i annan riktning. Förlåt mig Sir Ken, vill jag säga, men mina händer är bundna av Björklund.

3. Vi får veta att entreprenöriellt lärande is the shit, och jag håller med. Det är ju verkligen vad vi borde syssla med. Öppna uppgifter, kreativitet före korvstoppning etc. Problemet är, och det har nog inte Björklund insett, att entreprenöriellt lärande är flumskola. Det fullt ut entreprenöriella lärandet är alldeles för svårt att mäta för att Jan ska låta oss syssla med det fullt ut.

4. Vem riktar sig föreläsningen till? Jag som lärare hade mer än gärna låtit mina elevers kunskapande styras mer av IKT. Problemet är att jag knappt har en fungerande dator i klassrummet och den som fungerar är från 1900-talet… Politikerna som borde finansiera IKT-satsningar i skolan borde fått höra på detta istället.

5. Apple då? Tänkom gör reklam för Apples produkter. Vi skall köpa Ipads och använda i skolan. Det är alltid halvläskigt, men också spännande, att bli utsatt för reklam. Apple är inte ett helt trevligt företag. Jag är förhoppningsvis inte ensam om att se problemet med att ett företag styr och bestämmer vad vi gör med våra mobiler, läsplattor etc.

Roger Waters och Banksy har insett en del av problematiken. Ilearn…

Bloggat: , , , , , , , , , , , , ,

Det här inlägget postades i Skola och har märkts med etiketterna , , , , , , , , , , , , , , . Bokmärk permalänken.

9 kommentarer till Studiedag med Applereklam

  1. ThomasJ skriver:

    ” Apple är inte ett helt trevligt företag. Jag är förhoppningsvis inte ensam om att se problemet med att ett företag styr och bestämmer vad vi gör med våra mobiler, läsplattor etc. ”

    På vilket sätt är det ett otrevligt företag? Och på vilket sätt styr dom det som vi gör med våra telefoner osv.?

    • Björn skriver:

      Förra året begick 16 arbetare självmord vid Apples leverantörsfabrik i södra Kina. Orsaken är det hårda arbetsklimatet. Enligt en Hongkong-baserad arbetsrättsorganisation arbetar de anställda vid fabriken 100 timmar övertid per månad för att över huvud taget få ihop till en lön som går att leva på.

      Enligt ett reportage i Dagens Arbete bor de anställda i personalbostäder med tolv personer i varje sovrum. Arbetarna gör nitton nattskift på raken utan en enda ledig dag. (länk)

      Läs även: Dags att bojkotta Apples låsta mobil

  2. ThomasJ skriver:

    Det första du skrev är ju givetvis sjukt, men vad det gäller det andra känns inte det som något ovanligt eller konstigt?

    Det är väl lite samma sak som att TV-kanaler väljer att visa vissa program, tidningar vinklar och väljer vilka artiklar som skall få utrymme i tidningen.

    Det finns ju också extremt lite virus till Mac datorer, det kanske har med detta att göra?

    • Björn skriver:

      Jo, det är väl kanske jämförbart. Tänk dig då samtidigt att Apple är, nästan, ensam på marknaden. Tänk dig om vi bara hade en tv-kanal, privatägd och utanför demokratiskt inflytande, som bestämnde vad vi skulle se. Det känns ganska Sovjet.

    • Björn skriver:

      Förresten, jag ändrade mig. Det är snarare att jämföra med att de som säljer TV:n till dig bestämmer vilka program du får titta på.

  3. Hej och tack för en intressant inblick!

    Jag känner många av dem som är föreläsare på TänkOM. Många av dem fd. lärare som tröttnat på den långsamma förändringstakten och vill se mer av IKT och snabbare. På vilket sätt kändes det som ett reklamjippo?

    /Pelle @perfal
    pellepedagog.blogspot.com

    • Björn skriver:

      Per, jag förstår att många tycker att det går långsamt inom skolan, jag är en av dem. Föreläsaren berättade att han var från Apple, och visade på hur Ipads kunde användas i undervisningen. Självklart var alla exempelbilder på datorer Appledatorer etc. Det behöver inte vara fel att blanda näringsliv och offentlig sektor, tvärtom. Men det är viktigt att förhålla sig sunt kritisk.

      Till saken hör väl dessutom att jag är kritisk till Apple som företag.

  4. TJ skriver:

    Kan inte annat än hålla med, skyll inte på mig dock, jag förespråkar ingen marknadsstyrd ekonomi🙂

  5. Ping: Apple och kunskapen | Björn – om skola och utbildning

Kommentera

