En fråga till mina lärarkollegor

Återkommer ständigt till det här med lärares betydelse. Men jag tror att det säger en del om hur vi ser på skola och skolsystem. En populär facklig slogan lyder att lärare är viktigast av alla yrken. En slogan som slagit rot ganska väl, tror jag. Det är inte helt sällan man hör detta upprepas även utanför skolans och lärarfackens värld.

När man läser Dylan William, som påpekar att bara 6% av svenska elevers resultat på de naturvetenskapliga PISA-testen (2006) är avhängiga faktorer som skolan kan påverka, så kommer ovanstående slogan något på skam. Vi är uppenbarligen inte det mest betydelsefulla i alla sammanhang, tack och lov.

Om vi nu vore viktigast av alla (ni vet vad jag tycker om det där):  Hur stort ansvar vill lärare ha, om vi ska vara det viktigaste yrket av alla?

Bloggat: , , , , , , ,

Det här inlägget postades i Uncategorized. Bokmärk permalänken.

5 kommentarer till En fråga till mina lärarkollegor

  1. Göran Tullberg skriver:

    Björn! Samhället är en enhet. Där finns många som betraktar sitt yrke som viktigast. Med den tekniska och sociala utveckling som skett betyder inskolningen till yrken och till samhället allt mer. De som missar skolan får aldrig jobb – deras framtid blir svår.

    Så länge 95% var bönder behövdes ingen inskolning. Det har gjort lärarrollen viktig. Varenda elev som vi underkänner förlorar sin framtid eller del av den. Du som lärare är garant för framtiden. En läkare avgör patientens vara just nu, men vad du gör märks först om tio år.

    • Björn skriver:

      Klart att lärare är viktiga. Men viktigast? Eller viktigare än andra? Jag ser inte världen på det sättet. Jag gillar inte riktigt de världsfrånvända slogans som facken slänger sig med. Det borde gå att föra fram lärares intressen med bättre, sakligare, argument.

  2. Göran Tullberg skriver:

    Du får ta fackens världsfrånvända slogans för vad de är. Fackens uppgift är att värna om de sina. De tar gärna till överdrifter. Alla fack gör så.

    Du kan känna att din insats är viktig eller t o m viktigast. Det skadar inte dig och inte andra. Du gör förmodligen ett bättre jobb ju högre du rankar din betydelse.

    För eleverna betyder lärarna väldigt mycket redan i lägre stadier och i den slutliga utbildningen när de bryter sin puppa och sprider sina vingar, så uppfattar många elever sina lärare som de mest betydelsefulla yrkesmänniskorna i världen.

    Det finns nog elever för vilka läraryrket är det viktigaste i hela världen. När de små sju- eller åttaåringarna ser på sin frökon, så kanske hon är viktigast i världen.

    Du får se till att bli viktigast i världen för just dina elever.

    • Björn skriver:

      Göran, jag vet. Men jag är ju en av fackens egna och tycker att kampen kan föras på ett bättre sätt.

      For the record: Jag tycker verkligen att mitt arbete känns både viktigt, ansvarsfullt och roligt.

  3. Göran Tullberg skriver:

    Så skall du känna. Du är av ”rätta ullen”.

    Om du tycker att lärarjobbet är det viktigaste av alla yrken, så finns det många som tycker som du, men förmodligen fler som inte tycker som du. Att bevisa vilket yrke som är viktigast går inte – de är alla viktiga. Bönder skapar föda – utan dem dör vi mest alla.

    Jag har aldrig funderat i de riktningarna. För mig var det frågan om vi – elever, lärare – kinde få mer trivsel och bättre resultat. Att jobba där alla trivs med varandra och alla vet att vi gör ett toppenjobb – det värmer!

Kommentera

