Skolans ringa betydelse

Professor emeritus vid Institute of education of London, Dylan William, skriver i pedagogiska magasinet:

I Sverige var till exempel bara 6 procent av elevernas resultat i naturvetenskapstesterna i PISA 2006 avhängiga av skolan; resten berodde på faktorer som skolan inte hade någon kontroll över. Inget av länderna som deltog i PISA det året kunde redovisa resultat där mer än en fjärdedel av variationen i elevers resultat kunde härledas till skolans insatser.

6%! Det är inte mycket. 94% beror på faktorer utanför skolans kontroll. Är lärare fortfarande viktigare än alla andra, Metta? Inte för svenska elevers kunskaper i naturvetenskap i alla fall. Helt otroligt spännande, men överraskande? Nej. Det finns en gigantisk övertro på skolan som system. Dessutom tenderar många att separera skolsystemet alldeles för mycket från det övriga samhället.

Det går inte att trycka ner ansvaret för ett helt samhälles kulturella skevheter i ett åtgärdspaket i klassrummet bara för att det är där ungdomarna spenderar mest tid. Skolan är ju direkt beroende av det utanförliggande samhället. Det är ju så banalt att det nästan är genant att skriva det.

Ändå verkar många som diskuterar skolan idag inte ta hänsyn till detta sammanhang när det läggs fram förslag på hur upplevda problem skall lösas. Kanske är det dags att släppa atomismen och se det ömsesidiga samspelet mellan samhällets olika delar (och värdera de därefter!). Och till sist, rikta sina politiska åtgärder i en sådan riktning.

Lästips: Tysta tankar (på tal om att mäta kunskaper), Björn Kindenberg, Rethinking schools 

Bloggat: , , , , , , , , , , , ,

Det här inlägget postades i Skola, Uncategorized och har märkts med etiketterna , , , , , , , , , , . Bokmärk permalänken.

7 kommentarer till Skolans ringa betydelse

  1. Göran Tullberg skriver:

    Jag hittar inte inslaget om 6%. Vill gärna se exakt hur det står. Kan du visa hur jag hittar just det inslaget!

  2. Göran Tullberg skriver:

    Citat: ”I Sverige var till exempel bara 6 procent av elevernas resultat i naturvetenskapstesterna i PISA 2006 avhängiga av skolan; resten berodde på faktorer som skolan inte hade någon kontroll över.” (Slut citat).

    Två naturliga frågor är: (1) ”Hur vet man var kunskaperna kommer ifrån?” (2) ” Hur vet man att det inte fanns något samband mellan skolan och ”resten””.

    Om man frågat eleverna, så skulle jag gärna vilja se frågorna och svaren.

    Jag tror inte alls på påståendet. Det mina elever lärde i organisk kemi kom till 100% från skolans (min) undervisning. Var skulle det annars kommit ifrån? Sport i TV? Danskvällar?

    Björn! Du – som har pappersupplagan – se efter var ifrån eleverna påstås ha hämtat 94% av sina kunskaper i naturvetenskapliga ämnen! Du skriver att du inte är överraskad. Förstår du då var eleverna lär sig om mätning av strömstyrkor eller att gravitationskraften är proportionell mot produkten av kropparnas massor, men omvänt proportionell mot kvadraten på avståndet mellan kropparna. Lär de sådant på fritids eller på kaféer? Du som förstår.

  3. Björn skriver:

    Jag ser att jag nog uttrycker mig slarvigt. Det är ju alltså inte så att bara 6% av (fakta)kunskaperna inhämtas i skolan, vad William menar är att endast 6% av resultatet på PISA-undersökningen kan hänföras till faktorer som skolan kan påverka. Resten av resultatet är som sagt beroende på faktorer utanför skolsystemet. Det är inte kritik mot lärare i allmänhet, och naturkunskapslärare i synnerhet utan ett påpekande av hur lite skolans insatser faktiskt spelar roll för kunskapandet.

    Se det istället så här, Göran, skolan hjälper till att utveckla elevens kunskaper, och om en elev lyckas utveckla och bemästra kunskapen om gravitationskraften så beror det till 6% på skolans insatser, resterande del härrör från faktorer utanför skolan. Åtminstone i PISA-undersökningen 2006, enligt Dylan William.

  4. Göran Tullberg skriver:

    Det tror jag inte på och det borde inte du heller göra! Vad är det för faktorer utanför skolan som ger eleverna 94% av deras naturvetenskapliga kunnande. Dataspel (Warcraft) eller fester?

    Antingen är det ett grovt missförstånd, eller också är det ett rent påhitt. Det finns ju inga uppgifter på hur siffran 6% beräknats eller vad som ger elever så mycket kunskap om halogernernas reaktioner om vad dioptrier är eller hur ögat är uppbyggt och fungerar.

    Berätta var eleverna lär så mycket utanför skolan! Om du inte kan det, så skall du tvivla på de konstiga uppgifterna! De bjuder upp en flicka till dans och säger inte: ”Låt oss diskutera elementarpariklar och kemisk bindning?” utan ”Hur är kemin mellan oss två?”

    • Björn skriver:

      Då förklarar jag igen. Det är inte ämnesinnehållet i sig vi talar om. Tänk bort det. Det mesta av ämnesinnehållet lär de sig säkert i skolan. Men huruvida eleverna faktiskt utvecklar kunskaper i skolan beror bara till 6% på faktorer inom skolsystemet. Resterande 94% beror på faktorer utanför skolan, såsom socioekonomiska faktorer, föräldrastöd etc.

  5. Göran Tullberg skriver:

    OK! Elevens förmåga att ta till sig vad han lär i skolan beror på hans eget intresse, hans hjärnas förmåga att bearbete kunskap, på föräldrarnas förväntningar o s v.

    Men hur vet författaren att inte läraren har skapat intresset, att inte läraren tillrättalagt lärandet, så att det ligger i fas med hur eleven tänker och att det inte är kamraternas och lärarens förväntningar som styr?

    Jag vill nog se hans beräkningar. Hur mäter han? Hur får han fram just 6%. Varifrån får han siffran. Kan du se på en elev varifrån han får FÖRMÅGAN att lära – inte INNEHÅLLET?

    Jag faller inte för auktoriteter utan för korrekta redovisningar. Han har inte redovisat NÅGONTING och absolut inte siffran 6%. Elever är olika, lärare är olika, men han biter rakt över – 6%?

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s