Sänkt bidrag till ”lågproduktiva” utbildningar

Svenskt näringsliv vill minska studiebidragen till dem som går humanistiska och estetiska utbildningar. Det är ”lågproduktiva” utbildningar. Först; humanismen, konsterna och den fria utbildningen har ”producerat” mer än Svenskt näringsliv någonsin kommer att kunna mäta.

Sedan; är jag ensam om att önska en snabbspolning framåt? Låt idioterna få sitt och så får vi hur kul det blir. Rikare på pengar kommer vi säkert bli. Men inte på något annat.

Lästips: Tysta Tankar på samma ämne.

Bloggat: , , , , , , ,

Det här inlägget postades i Skola, Uncategorized och har märkts med etiketterna , , , , , , , , , , , . Bokmärk permalänken.

2 kommentarer till Sänkt bidrag till ”lågproduktiva” utbildningar

  1. Göran Tullberg skriver:

    Du har rätt! Det är fel. Det skall vara fria val. Men fråga dig VARFÖR svensk industri kommer med dessa underliga förslag!

    De får inte tillräckligt med arbetskraft. Det utbildas inte tillräckligt med ingenjörer. Varför inte?
    Därför att elever misslyckas i just matte och naturvetenskap.
    Varför gör de det?
    För att det finns få duktiga lärare i de ämnena.
    Varför inte det?
    För att de får bättre lön och bättre villkor i industrin och flyttar från skolan.

    Redan på slutet av 1960-talet såg jag trenden. Då var det tomt på lärare i matte och naturvetenskap på låg och mellanstadiet. De hade flyttat till högstadiet – där de ofta inte räckte till. Lärare på högstadiet flyttade till gymnasiet och gymnasielärarna till industrin eller universiteten.

    Så vem föder arbetslösa journalister och fattiga kostnärer när vår industri flyttar ut? Blir det ett Grekland i Sverige?

    Jag tycker deras idéer är tokiga, men jag förstår att de är desperata. Problemet kan lösas genom att matte- och naturvetenskapslärare avskedas om de inte klarar att ge bra undervisning. Blir hela grundskolan och halva gymnasiet utan lärare i de ämnena,
    så tvingas regeringen handla.

    Det behövs bättre lärare i alla ämnen, men speciellt där misslyckanden är störst.

  2. Ping: Nationalekonomi och utbildning | Björn – om skola och utbildning

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s