Vem är en lärare?

Definitionen av lärare är oklar. Vad är en lärare och vem är en lärare? Lärarfacken vill såklart gärna hävda sitt monopol. Endast personer som är formellt utbildade i statens godkända utbildningar och arbetar inom formell, av staten godkänd institution, är lärare.

Inte desto mindre lär vi oss mest i informella sammanhang. I sin bok Lusten att förstå uttrycker Peter Gärdenfors det som att kan man något kan man också undervisa om det. Med det sagt så kan vem som helst vara lärare.

Jag gillar den utgångspunkten. Den påminner oss om att skolsystemets lärare har formaliserats just med anledning av att utbildningen en gång formaliserades (för att kunna kontrolleras), och inte tvärtom, som vissa verkar tro.

Formaliseringen, räfflingen, av läraryrket når sitt hittills starkaste uttryck i (den mycket illa förberedda och underfinansierade) reformen för lärarlegitimation. Det kan absolut finnas fog för kritik mot en sådan legitimation av olika orsaker. Men frågan jag vill ställa är varför det här sker just nu. Varför väcks skråmentaliteten just nu och här?

Bloggat: , , , , , , , , , , ,

Det här inlägget postades i Skola, Uncategorized och har märkts med etiketterna , , , , , , , , , , , , , . Bokmärk permalänken.

4 kommentarer till Vem är en lärare?

  1. Göran Tullberg skriver:

    SE DETALJERNA I HELHETEN!

    Varför väcks skråmentaliteten just nu och här?

    Björn! Det var en lätt fråga. Yrket är hotat. Yrkesfolket (skrået) sluter sig samman för att återfå sina privilegier (som de förlorat). YTTRE hot föder alltid större eller mindre INRE enighet. I fallet läraryrket är enigheten liten. Du vet väl varför?

    Du framför synpunkten: ”kan man något kan man också undervisa om det”. Det är självklart att man kan undervisa om något man kan, man kan också undervisa om något man inte kan. Det är ju det många lärare gör nu när de tvingas ”kvacka”.

    Men att någon ”kan undervisa” betyder inte att eleverna blir kunnigare. Det är en himmelsvid skillnad mot vad som sås av lärarna och vad som växer hos eleverna. Det är där yrkets professionalitet kommer in. Det är elevernas förmåga och kunskaper som avgör utbildningens kvalitet, inte vad läraren kan! Det missade Peter Gärdefors.

    Men det är väsentligt. Det gäller lärarnas kvalitet som pedagoger! I och med samhällets utveckling, så fordras nu att yrkesfolk an lära sig själva för att hänga med i en snabb utveckling, att de kan organisera samarbete, planera och följa upp, redovisa och instruera och mycket annat nytt.

    Vi kommer in på en annan fråga du ställt: ”Vad är en lärare och vem är en lärare?”

    Lärare är en proffesion – ett yrke. Den som utövar lärande (bra eller dåligt) är en lärare. Just nu blir lärarna allt sämre. De som är verkligt skickliga flyr och de studenter som söker läraryrket blir allt färre och allt svagare (sämre betyg).

    Nu måste det vara fullkomligt klart varför behovet av kompetenssäkring dykt upp just nu. Det beror på att lärarna blivit sämre och att yrkets privilegier är hotade. Du skriver: ”Formaliseringen, räfflingen, av läraryrket når sitt hittills starkaste uttryck i (…) reformen för lärarlegitimation.”

    Du har rätt i att det är en formalisering, men det måste också bli en reell höjning av lärarnas kvalitet = förmåga att påverka och utbilda eleven. ”Utsädet” (det man lär ut)måste hålla hög kvalitet och det får inte hamna på ”hälleberget”. Vi måste ha skickligare förmåge- och kunskapsspridare. Där spelar ”PROVET” av lärarnas verkliga förmåga stor roll. Legitimationen skall kräva reell förmåga som är prövad under ett år och som är vidimerad av en kritisk coatch, kritiska kollegor och av elever som utbildats just för att bedömma lärarens verkliga förmåga. (Skottsk modell)

    Björn! Jag vill gärna att du kommenterar detta om hotet mot yrket (om läraren som ledare och om lärarlönen) och om att svensk skola får allt sämre lärare. Är det realiteter eller ser du att det sker? Ser du behov av att kontrollera lärarnas förmåga, eller skall ta någon – vem som – som råkar passera skolan som lärare?

    • Björn skriver:

      göran, det var en inte så lite retorisk fråga jag ställde. jag är med dig på att skrået sluter sig samman vid hot. dock tror jag att vi kan nå djupare förklaringar än bara ”förlorade privilegier”. åtminstone måste vi uteckla svaret. jag återkommer med ett inlägg om det här inom kort.

  2. Göran Tullberg skriver:

    Björn,

    Jag väntar på ditt inlägg. Med privilegier menar jag: (1) Den pedagogiska ledar-funktionen som de förlorat. (2) Lönen som sänkts med 30% (3) Egna tjänsterum med telefon och dator som jag förstått att de förlorat.

    Allt det hade jag och mina kollegor självklart. Att okunniga icke-lärare skall leda lärare, visa hur de skall undervisa och övervaka dem är en skymf. Lönen har sänkts efterhand och varje gång den sänkts har kummunens skolfolk höjt sin enormt. Det är därför jag frågar: ”Var tog skolans ekonomi vägen?” Skall vi satsa på lärande eller skolbyråkrati?

    Men det är mer som försvunnit som (1) Samarbetet mellan lärare – lärare och lärare-elev (2) Lärarens integritet gentemot rektor och byråkrater.

  3. Lord Metroid skriver:

    Facken har arbetar för att få ett monopol i flera år, för 5 år sedan när jag kikade in på lärarutbildningen så tryckte läromedlet och andra på om hur viktigt det var att höja lärarens betydelse till skyarna.

    Det svenska skolväsendet är ett horribelt system. Notera att jag inte klagar på att resultaten har sjunkit, det är klart de har sjunkit när man får personer som invandrat till Sverige och inte har så lätt för språket och med förkunskaperna. Det är inget konstigt med det. Nej jag klagar på den tyranniska institutionen med tvingad indoktrinering och kvävande effekt som skolan har.

    Finns till och med familjer som tvingats fly landet för att man anser att den formella skolan inte är något som de vill satsa på för sina barn. Horribelt!

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s