Dagens paradox

I väntan på låssmeden häromkvällen läste jag senaste numret av tidningen Skolvärlden. Under rubriken Toppresultat – men inte en enda krona extra förfasar sig lärare och fack över att förbättrade resultat inte visar sig i lönekuvertet. Det är måhända en förståelig ilska.

Jag bläddrar några sidor framåt i tidningen och hittar rubriken Resultathets hotar bildningen. Japp, och fackförbund och lärare  är uppenbarligen med och hetsar. Artikeln behandlar Mikael Segolssons mycket intressanta avhandling (som jag kommenterat här och här).

Man kan inte låta bli att undra: hur skall vi få en schysst lönesättning? Ska den baseras på betygen som lärarna själva sätter? Hej glädjebetyg! Nej, svaret blir att vi gör standardiserade tester. För det blir ju rättvist…

Lästips: Tysta Tankar, Christer, Metabolism, Morrica

Bloggat: , , , , , , , , , ,

Det här inlägget postades i Skola, Uncategorized och har märkts med etiketterna , , , , , , , . Bokmärk permalänken.

3 kommentarer till Dagens paradox

  1. Göran Tullberg skriver:

    Christer!

    Frågan om lärarnas löner hänger samman med lärarens uppgifter och skolans organisation. Vem skall leda lärandet?

    Det du tar upp här om bättre resultat på prov skall ge mer pengar är betydelselös, den skymmer och förhalar.

    Det kan vara rättvist eller inte om en lärare som har klasser med bra resultat på prov får 0,01% mer i lön. Men det är betydelselöst. Det löser inte skolans problem.

    Politiker är inte beredda att ge lärare med bättre klasser dubbelt så hög lön. Vi vet att pålägget är litet och betydelselöst. Gör ingen stor sak av det!

    Vi vet båda att lärare måste ta över ledningen i skolorna och att bypolitiker, rektorer och andra oförmågor måste bort om skolan skall komma på rätt kurs.

    Men i ett läge när lärarna leder, så komer diskussionen om löner att handla om riktiga pengar – inte om grus.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s