Skolans legitimitet – inte som förr

Återvänder till mina tankar om skolan som assemblage. Jag läser DeLanda som har läst Weber och funderar på legitimiteten i skolans maktanspråk. Anspråken på legitimitet är en del av skolassemblagets expressiva part (som samverkar med assemblagets materiella parter och på så sätt skapar skolans struktur. Mer grundläggande om assemblage här).

Weber menar att underkastelse kräver att den som underkastar sig tror att de maktanspråk som organisationen framför faktiskt är legitima. Weber identifierade tre idealtyper för sådana legitimitetsanspråk:

  •  rationella

Här baseras auktoriteten på att de underordnade tror på legaliteten hos en fastställd ordning och på makthavarnas rätt att ge anvisningar för att upprätthålla denna ordning. Det är den perfekta byråkratin som eftersträvas där varje position är separerad, och oberoende av, personen som innehar den.

  • traditionella

Här är auktoriteten grundad på tron på traditionens okränkbarhet och på legitimiteten i att på traditionellt sätt utse makthavarna. Separationen mellan person och roll i organisationen existerar inte. Man lyder personen i fråga, inte reglerna i sig.

  • karismatiska

Den här idealtypen grundar sig på den utomvardagliga hängivenheten för en helig person, hjälte eller annan förebild. En karismatisk ledare med förmåga att rutinartat leda andra människors kollektiva handlande.

Mellan dessa tre hörn rör sig skolans legitimitetsanspråk. Går det att definiera var i triangeln vi befinner oss idag och går det att staka ut en riktning varemot vi är på väg i dagens skola?

Vi kan säkert se det på olika sätt. En lös gissning är måhända att skolan för att kunna bevara trovärdigheten i sina legitimitetsanspråk tvingats (av vad eller vem?) ifrån det traditionella hörnet mot det rationella hörnet där ökad byråkratisering och standardiserade, lärarsäkrade, tester hägrar. Allt ivrigt påhejat och påskyndat av den karismatiske ledaren Jan Björklund?

Skolan i media: DN

Bloggat: , , , , , , , , , , , , , , , , ,

Det här inlägget postades i Skola, Uncategorized och har märkts med etiketterna , , , , , , , , , , , , , , , . Bokmärk permalänken.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s