PISA under luppen

PISA-undersökningarna ifrågasätts av den danska statistikprofessorn Svend Kreiner.

– Jag kunde få Danmark att bli som bäst trea och som sämst fyrtioetta, beroende på vilka frågor jag valde att analysera. Sverige kunde jag få på som bäst fjärde och som sämst 31:a plats, säger Svend Kreiner och han tycker att det inte går att lita på någon av de slutsatser som Pisa drar av sin undersökning.

Det roliga är väl att mätgalningarna inte tar sådan kritik som en påminnelse om det genuint omöjliga i att fullt ut kvantifiera kvalitativa storheter. Snarare kommer de att ropa på bättre mätinstrument. Ofta hänvisar man till att krav på en nästan företagsmässig redovisning av produktionsresultat i siffror. Så skapas pseudokvantiteter, och sen kan vi låtsas att vi förstår världen genom de här pseudokvantiteterna.

Nej, förresten, jag ändrar mig. Det handlar inte primärt om att förstå världen. Det handlar om att förstå världen för att kunna styra den.

Lästips: Tysta Tankar på samma ämne.

Bloggat: , , , , , , , , ,

Det här inlägget postades i Skola, Uncategorized och har märkts med etiketterna , , , , , , , , , , , . Bokmärk permalänken.

5 kommentarer till PISA under luppen

  1. Göran Tullberg skriver:

    Om skolan kan bli bättre, så är den inte bra nog! Fråga inte hur vi mäter! Fråga hur skolan skall bli trivsammare och effektivare!

    • Björn skriver:

      Göran, om skolan helt plötsligt inte kunde bli bättre utan därmed var ”bäst” hur skulle vi veta det? Allting kan alltid bli ”bättre”. Frågan är vad vi menar med bättre.

  2. Göran Tullberg skriver:

    Björn,

    Vi vet båda att så länge inte individen – eleven – får en utbildning avpassad just för honom/henne och lärare tvingas undervisa i ämnen där de inte är behöriga och under omständigheter de inte behärskar, så lär inte skolan som den skall. Det händer att elever underkäns! Det skall inte ske i en lärande skola – eller hur Björn?

    Om skolan är bättre än andra skolor eller bäst av alla är subjektivt tyckande. En hård japansk skola med mycket stress men högsta resultat är bäst i ranking, men det är inte säkert att den är bäst för elever och lärare eller ens för landet.

    Oavsett om Pisa-jämförelser är 100% korrekta eller inte, så är jämförelserna bra. De kastar ljus över svagheter som kan åtgärdas. Om du inte redan förstått det, så är jag ytterst kritisk mot hur skolan drivs och jag vet exakt var det brister. Jag vet det eftersom jag alltid varit konstruktivt kritisk. ”HUR KAN MIN UNDERVISNING BLI BÄTTRE? HUR KAN ELEVER PRESTERA BÄTTRE OCH TRIVAS BÄTTRE?” Mina elever har hjälpt mig och med tiden har jag lärt allt mer.

    Det har jag sysslat med under mer än 40 år som lärare, konsulent, forskare och läroplansutvecklare. Jag har diskuterat med lärare i 20 á 30 länder och med dig och med mina elever. Jag har haft 1000 ”bollplank”.

    Det viktigaste är att trivsel och effektivitet i skolor blir bättre. VI VET båda vad bättre innebär – utan att tvista om påvens skägg.

  3. elisabeth smeds skriver:

    Jag diskuterade skola med en holländsk sommargäst(boende) som är lärarutbildare sitt hemland. Han kände inte alls till PISA. Det gjorde mig förvånad, här är det ju A och O. Va’ skönt det vore att sluta stirra sig blind på dessa resultat, och istället arbeta för det man tror på och vet fungerar.

  4. Björn skriver:

    Elisabeth, ja visst vore det skönt…

Kommentera

