Det postmoderna kunskapsbegreppet

Åter till Mikael Segolssons avhandling för den första av ett par lösryckta funderingar. I kapitel 2 beskriver Segolsson, utifrån den postmoderna tänkaren Lyotard, ett postmodernt kunskapsbegrepp, s.k. performativ kunskap. Begreppet beskrivs som att

kunskapens essens eller giltighet avgörs genom frågor om vad kunskapen tjänar till eller om den är systemeffektiv.

Segolsson kritiserar också det faktum att utbildningen idag alltför mycket riktas in på att vara effektiv i betydelsen att den ska leda till någonting, vare det elevens anställningsbarhet eller Sveriges ekonomiska konkurrenskraft på den globala arenan.

Motsatsen till systemeffektiv kunskap skulle då vara kunskapen som existerande ”för sin egen skull” eller att kunskapen har ett egenvärde. Mot det skulle jag hävda att all kunskap är instrumentell. All kunskap instrumentaliseras. Åtminstone i betydelsen att kunskapen syftar till något. Kunskaper är instrument för att lösa problem och att vägleda praktiskt handlande. Kunskap är inte, den händer. Att se kunskapen som instrumentell till sin natur är inte samma sak som att påstå att den är systemeffektiv.

Grundfrågan är inte om kunskapen är ett instrument för något annat, eller om den existerar ”för sig själv” eller har ett egenvärde, utan om vem som styr den instrumentalitet som kunskapen alltid underkastas.

Bloggat: , , , , , , , , , , , , , ,

Det här inlägget postades i Skola, Uncategorized och har märkts med etiketterna , , , , , , , , , , , , . Bokmärk permalänken.

En kommentar till Det postmoderna kunskapsbegreppet

  1. Ping: Dagens paradox | Björn – om skola och utbildning

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s