Hate to say I told you so

Mikael Segolsson visar i sin avhandling Lärandets hermeneutik: Tolkningens och dialogens betydelse för lärandet med bildningstanken som utgångspunkt att skolans fokus på mål och mätbarhet leder till ytliga kunskaper. Segolsson menar att

Den ensidiga och rationalistiska fokuseringen på mål och resultat i den svenska skolan har medfört att kunskapens giltighet många gånger avgörs genom frågor om vad den tjänar till, om den är mätbar eller om den är ekonomiskt effektiv.

Inställningen till kunskap bör omdirigeras från ytlighet och nyttotänkande mot ett synsätt där kunskap förbinds med förståelse och en förkroppsligad handlingserfarenhet grundad i omdöme och klokskap.

Förhoppningsvis kommer det mer sådan här forskning för att visa på hur mätinstrumentet faktiskt påverkar det som mäts.

Bloggat: , , , , , , , , , , ,

Det här inlägget postades i Skola, Uncategorized och har märkts med etiketterna , , , , , , , , , , , , . Bokmärk permalänken.

8 kommentarer till Hate to say I told you so

  1. Göran Tullberg skriver:

    VILKEN UTBILDNING ÄR OBILDANDE?

    Segolsson skriver: ”Av den anledningen klarar sig inte bildning utan utbildning och om bildningstanken ska få utrymme i skolans vardag måste detta börja med utgångspunkten att arbeta för en bildande utbildning.”(Slut citat)

    Björn! Exemplifiera utbildningar som är obildande! För mig är bildning resultat av all utbildning. Jag ser ingen utbildning som obildande!

    Segelson skriver: ”En skola som vilar på bildningstanken öppnar för kreativitet, nyfikenhet och för att varje elev kan börja hos sig själv, i sin egen förståelse, för att sedan söka sig utåt för att möta andra perspektiv.”(Slut citat)

    Det är exakt vad vi sysslar med när vi utbildar kemiingenjörer. Är därför utbildning i laborativ verksamhet bildande? Vad är obildande utbildning? Yrkesutbildning?

    • Björn skriver:

      Göran, du bör rimligen kommentera det jag skriver på min blogg. Jag vet inte exakt var Segolsson menar med bildande bildning men det bör du ju rimligtvis fråga honom, inte mig.

  2. Göran Tullberg skriver:

    Ursäkta mig Björn!

    Jag tog för givet att du läst Segelsonns avhandling eftersom du hänvisar till den. Ofta har den som hänvisar till en artikel också själv läst den.

    Hela Segelssons avhandling är så otydlig att jag har svårt att finna fakta i den. På mig verkar det vara någon slags dimmigt snobberi. Hur uppfattar du den?

    • Björn skriver:

      Göran, du är ursäktad.

      Jag har skummat Segolssons avhandling. Jag har inte tid att lusläsa allt jag kommenterar. Även om jag väldigt gärna skulle vilja. Är ärligt imponerad av att du tagit dig igenom de ca 240 sidorna på ca en dag. Jag har inte den läskapaciteten ens om jag försöker!

      Faktum kvarstår, i diskussionen gör vi bäst att utgå från det som skrivs här på bloggen. Annars blir det krångligt och oklart.

      Vad jag förstår så använder Segolsson bildning i den betydelse som von Herder grundlade och ifrågasätter om dagens utbildning verkligen är bildande (med von Herders defintion av begreppet). Om du vill polemisera mot det så gör det med Segolsson, inte med mig. Min kommentar till avhandlingen var ett lösryckts citat och gällde inte det som du skrev om i din först.

  3. Mikael Segolsson skriver:

    Hej!
    Tack för både ris och ros; värdefulla synpunkter. Jag har aldrig gjort något anspråk på att mina texter innehåller fakta, utan det är en filosofisk utläggning som problematiserar centrala begrepp inom utbildningssystemet. Det går att göra på många sätt, avhandlingen är ett exempel. Det är viktigt att föra diskussionerna kring skolan med olika utgångspunkter. Jag återkommer gärna till denna blogg och kommenterar.
    Trevlig helg!
    Mikael Segolsson

    • Björn skriver:

      Hej Mikael, vad roligt att du hittat hit!

      Jag tycker att din avhandling verkar mycket intressant, särskilt kap 2 och 5. Förhoppningsvis hinner jag ägna den lite mer tid. Återkommer kanske med fler reflektioner. Du hjärtligt välkommen tillbaka hit!

  4. Ping: Ett viktigt påpekande angående kunskap | Björn – om skola och utbildning

  5. Ping: Dagens paradox | Björn – om skola och utbildning

Kommentera

