Förtroendetiden – ett försvarstal!

Lärarnas förtroendetid ryker gissningsvis inom en inte alltför avlägsen framtid. Det är rejält otidsenligt, men ändå en trolig utveckling. Utbildning ses som alldeles för viktig för att en del av lärarnas arbetstid skall förbli okontrollerad.

Den industriella produktionen har lämnat sin hegemoniska position och ersatts av en produktionsordning där produktion av kunskaper, tjänster och affekter dominerar. Fler arbeten kan idag skötas hemifrån, puben eller var man nu trivs någonstans. Yrkesutövningen är inte i lika hög grad bunden till en fysisk plats. En sådan produktionsordning innebär också att gränsen mellan arbete och fritid inte längre är lika klara.

Men det fysiska kontrollkravet är inte bara otidsenligt. Det drabbar också läraryrkets själva grundläggande sammansättning. Kunskapens vägar är omvägar. Kunskapande är ingen rak process som kan levereras vid beställning. Hur ofta drabbas man inte av plötsliga insikter när man minst anar det?

Läraryrket består till viss del av sådana tankeprocesser som inte kan styras. Därför behöver en del av lärarens arbetstid vara fri. 40-timmarsveckan med vanlig semestertjänst innebär att du måste leverera det där lektionsupplägget på schemalagd arbetstid, på din arbetsplats. Om klockan går över så ska du avbryta din tankeprocess, stämpla ut och gå hem. Det kan inte gynna kunskapandet.

Än värre är att om du drabbas av en sådan plötslig insikt eller snilleblixt utanför arbetstid, säg på lördag kväll, så får du inte fortsätta tänka på det. För då ska du ha övertidsersättning, och det kommer rektorn inte att acceptera  när du förklarar dig på måndag morgon. Arbetsgivaren räknar givetvis kallt med att du tänker vidare med din insikt, helt gratis.

Istället borde vi givetvis ha kvar den fritt förfogade tiden och acceptera att kreativa arbeten mår bra av att avsätta tid för spontana tankeprocesser. Den där briljanta idén som du kom på när du hängde upp och ner i ett träd i skogen kanske du fick just för att du hängde upp och ner i ett träd i skogen.

En del lärare låter sig köpas med högre löner i utbyte mot avskaffande av fri arbetstid. Det är inte bara ett hot mot lärarens professionalitet och status, det är också ett steg mot en striktare och mer rationaliserad, fabriksmässig, syn på kunskapande och intellektuell utveckling.

Lästips: Tysta Tankar, Christer, Metabolism, Morrica, Hos en danslärare

Bloggat: , , , , , , , , , , , , ,

Det här inlägget postades i Skola, Uncategorized och har märkts med etiketterna , , , , , , , , , , , , , . Bokmärk permalänken.

9 kommentarer till Förtroendetiden – ett försvarstal!

  1. janlenander skriver:

    Ja, vi erbjuds 1500 kronor mot att vi ger upp vår frihet men vi borde veta att kontrollerandet gör oss mer än 1500 kronor mindre effektiva. Vad händer med våra löner när arbetsgivaren upptäcker vår minskade effektivitet pga kontrollen?

  2. Janis skriver:

    Det vore antagligen förödande för skolan om förtroendetiden försvann.
    Samtidigt, nu när jag åter är inne i en arbetsintensiv period där den sammanlagda ram- och förtroendetid inte räcker till, och jag så att säga arbetar ideellt i skolan … då skulle jag välkomna en 40-timmarsvecka. Säga tack för idag och stämpla ut enligt klockan och inte efter när arbetsuppgifterna är klara – och så skulle vi få se hur många lärare och annan personal som skolan verkligen skulle behöva, och betala för, för att driva en skola med lektioner värda namnet.

    • Björn skriver:

      Janis, vi är nog många lärare känner som du gör ibland. men det vore synd om vi blandade ihop sakerna. den ökade arbetsbelastningen kan bekämpas med annat än avskaffande av förtroendetiden. som sagt, jag tror att många kommer att fortsätta arbeta, gratis, även om stämpelklockan slagit. Men på ett sätt hade det varit intressant att se vad som hände om vi började arbeta 40-timmars å faktiskt gick hem trots att arbetsuppgifterna inte var slut. Överbelastningen hade förhoppningsvis blivit uppenbar.

  3. Ingrid skriver:

    Ni unga som har chans att skaffa annat jobb: GÖR DET!
    Dessutom: UPPMANA ALLA ATT INTE SÖKA TILL LÄRARUTBILDNINGEN!

    Ett land får den skola det förtjänar och därmed också den låga utbildningsnivå, som beslutsfattarna beställt.

  4. Adde skriver:

    Tvärtom kan arebtsgivaren se till att läraren då har 30 undervisningstimmar istället och så får man behålla förtroendetiden. I dag har lärarna fler undervisningstimmar än tidigare 18.67/vecka och dessutom har många lärare assistenter vilket resulterar i mindre klasser. Tidigare hade läraren 18,67 undervisningstimmar och en arbetsvecka på 45 timmar så räkna själva. Optimal klass är på 18-19 elever. Lärarna hade tid till annat (förbereda, utvärdera, utveckla etc). Om man resonerar enligt ovan så borde alla yrken ha förtroendetid för det behövs men det är inte säkert att det är särskilt effektivt om det inte nyttjas på rätt sätt. I många fall är det säkert jättebra och i andra fall är förtroende tid lika med fritid. Väl genomförd undersökning krävs.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s