Katederundervisningen handlar om kontroll

Vår utbildningsminister sjunger katederundervisningens lov på DN Debatt. Han har kanske rätt, måhända är ”eget arbete” som är anledningen till Sveriges tapp i internationella kunskapsmätningar. Precis som om dessa mätningar det vore det viktigaste med utbildningssystemet.

Försiktighet bör iakttas när vi talar om eget arbete och katederundervisning. En lärarledd lektion (precis som om det skulle finnas någon annan!) kan vara mycket elevaktiv, likväl kan en eget arbete-lektion vara elevinaktiv. Det här är inga nyheter för praktiserande pedagoger.

Det är inte heller här skon klämmer. Jan Björklunds ideologi tvingar honom att förespråka och genomföra reformer som syftar till ökad centralstyrning. Detta för att kapitalismens logik med krav på tydliga kvantitativa mått, rationalitet och (en förment) transparens håller på att inordna även utbildningssystemet i sitt flöde och därmed kräver en ökad kontrollerbarhet. Ökad katederundervisning är en del av detta behov av ökad centralstyrning för ökad kontrollerbarhet.

Denna tendens uttrycks väl i slutet av artikeln:

Valet av metod för undervisningen är ett beslut som bör fattas av respektive lärare. Men ytterst har staten ett ansvar för skolresultaten i Sverige, och staten bör ta på sig en mer aktivt normerande roll.

Staten bör alltså mer aktivt bestämma hur lärare skall agera i klassrummet. Samma stat som samtidigt vill ge lärare yrkeslegitimation! För vad? Ökad professionalitet och självständighet? Det verkar uppenbarligen inte så. Måhända har legitimationen helt andra syften.

På samma ämne: Metabolism, Ny i svenska skolan, Kristina Alexandersson, Ordklyverier, Christer, Tysta Tankar

Bloggat: , , , , , , , , , , , , ,

Det här inlägget postades i Skola, Uncategorized och har märkts med etiketterna , , , , , , , , , , , , , . Bokmärk permalänken.

2 kommentarer till Katederundervisningen handlar om kontroll

  1. Göran Tullberg skriver:

    Det går inte att undervisa i svensk skola. Den är för dåligt organiserad!

    Jag är enig med Björn. Lärarnas frihet att utforma sin undervisning så att den passar elevens förmåga är en absolut förutsättning för en trivsam och effektiv skola.

    Felet är INTE att lärarna låter eleverna samarbeta eller klara sig själv. Om skolan skall lära för livet, så måste ju ungdomarna kunna samarbeta och klara sig själva.

    Felet är i stället att skolans organisation är så dålig att den inte tillåter en riktig undervisning. Undervisningstiden är sönderhackad i småbitar på 40 minuter. Eleverna hoppar ständigt från bit till bit, ständigt nya ämnen – 17 á 20 under veckan. De möter ständigt nya lärare runt 14 olika under veckan. Inget sammanhang i undervisningen, ingen överblick. Ingen bra kontakt lärare-elev.

    Lärarna möter ständigt nya elever under dagen. De hinner inte skapa kontakter. De tvingas av schemaskäl att undervisa i ämnen de inte är utbildade för, behärskar eller är intresserade av. Förutsättningarna för riktig varierad undervisning är noll.

    Om svensk skola skall fungera, så måste den passa elever och lärare. Den skall passa den enskilde eleven. Men den UNDERKÄNNER i stället de stackare som inte hinner med. De lämnas i sticket. Intresserade elever HINDRAS lära! De får inte vara olika!

    Lärarna behärskar ämnespedagogiken och träffar eleverna. Ändå är de inte pedagogiska ledare. Det är en rektor INTE behärskar ämnet och som INTE är där undervisningen sker – som INTE vet vad eleverna presterar.

    I svensk skola skall lärare kunna undervisa på bästa sätt. De skall inte tvingas till enbart katederundervisning bara för att skolan är uselt organiserad!

    • Björn skriver:

      Jag håller med om att ämnes- och lektionsstrukturen, som du kritiserar Göran, verkligen är förlegad. Det finns ingen forskning alls som talar för att just detta skulle vara det bästa sättet att organisera lärande. Det är bara tradition. En tradition som kommer att förstärkas av införandet av lärarlegitiamtion, misstänker jag.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s