Entreprenöriellt lärande, ja tack!

I sin senaste bok Hets skriver Sven-Eric Liedman sorgset om nutiden

Med dess snabbhet, dess besatthet av varor och konsumtion och dess moralbud bland vilka de viktigaste som riktas till de unga tycks vara: Bli entreprenör!

Idag omges vissa utbildningar av ett nästan mytiskt fokus på ”entreprenöriellt lärande” som tros vara lösningen på allt. I den mån detta lärande betyder att gymnasieelever skall tillverka billiga konsumtionsprylar i plast och kränga dem med förtjänst så delar jag verkligen Liedmans sorg. Min åsikt är dock att ordet entreprenör är grovt missförstått (eller åtminstone ”missanvänt”) idag.

För att förstå ett begrepp och dess betydelse behöver man också förstå dess historia och dess samtid, vilka fyller begreppet med dess innehåll. Wikipedia hjälper oss en bit på vägen:

En entreprenör är ett begrepp för en företagsam person, ofta i betydelsen företagsgrundare. I vidare bemärkelse används termen om en person som är drivande och arbetar hårt för att nå framgång.

Entreprenörskap kan definieras som ”förmågan att identifiera möjligheter och skapa resurser för att ta tillvara dessa möjligheter”. Entreprenörskapet får någonting att ändra riktning. Nya infallsvinklar hittas och utvecklas.

Ordets ursprungliga betydelse härrör från medeltidens Frankrike och var en benämning på en befälhavare i armén.  Företagande och kapitalackumulation har kopplats till entreprenören långt senare. Idag är det dock just den kopplingen de flesta gör, och det borde vi sluta med.

Med en titt på Wikipediadefinitionerna ovan inser vi ganska snabbt att även Che Guevara och Gandhi var stora entreprenörer. Låt oss inte glömma det. Men begreppet entreprenör är så ägt av dess nuvarande betydelse att man tvingats lägga till ordet social framför entreprenör för att beskriva entreprenörer som inte nödvändigtvis är företagare eller profitjägare.

Jag tror att en del (särskilt folk som upplever sig ”vänster”) stirrar sig blinda på den hegemoniska betydelsen av begreppet entreprenör och därför blir automatiskt skeptiska när skolor eller politiker pratar om entreprenöriellt lärande.

Men istället borde vi lägga fokus på att ifrågasätta begreppet och vända det till vår fördel. Jag tror att det i det entreprenöriella lärandet finns frön till en helt annan kunskapssyn än vad t.ex. Jan Björklund har. Om vi kan göra oss en pedagogik som syftar till att få

någonting att ändra riktning. Nya infallsvinklar hittas och utvecklas

så tror jag att vi är någonting mycket bra på spåret. Bättre än faktakontroller och tyst i klassen.

Lästips: Christer, Mats, Emelie, Sven-Eric Liedman, Metabolism

Bloggat: , , , , , , , , , , ,

Det här inlägget postades i Skola, Uncategorized och har märkts med etiketterna , , , , , , , , , , , , , , . Bokmärk permalänken.

3 kommentarer till Entreprenöriellt lärande, ja tack!

  1. Mats skriver:

    Jag tycker Skolverkets skrift ”Skapa och våga” är en bra introduktion:
    http://www.skolverket.se/publikationer?id=2374

    Vi behöver nog fundera vidare över vad som innefattas i begreppet socialt entreprenörskap

    • Björn skriver:

      tack för lästipset, mats. ska titta in på det där. ja, vi behöver fundera på socialt entreprenörskap. jag har inte närmat mig någon definition mer än att den sociale entreprenören är någon som vill ”göra gott” i samhället. det är ju ganska tamt i sin oskärpa. fast å andra sidan kanske det räcker?

      hursomhelst, skolledare och lärare med den här insikten borde ta sitt ansvar och inte bara köra den företagsekonomiska varianten…

  2. Göran Tullberg skriver:

    ATT LÄRA ELEVER TÄNKA NYTT.

    Tekniska framsteg formar vår framtid och gör livet lättare så länge vi inte missbrukar dem. Utan nytänkande – inga framsteg.

    Unga forskare är en verksamhet som finns över hela världen. Sverige har legat främst. Jag minns en internationell tävling i Japan. Sverige deltog med tre lag som i hård konkurrens blev etta, två och trea. i går i nyheterna fick vi höra att Sverige låg främst i Europas uppfinnarliga. På Svenska Uppfinnarföreningen påstod de att det berodde på att svensk skola gav elever större frihet än andra länders.

    Inläggen här har talat om vad entreprenörskap innebär. För mig har ordet koppling till ordet entré, entreprenören öppnar för nytänkande och uppfinningar. Jag tror elever har nytta av att tänka nytt. Det är en kick och en tankens frigörelse.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s