Nu kände jag plötsligt för att kräkas lite

På den nystartade bloggen En skola i tiden, i SKL´s regi, skriver Maria Stockhaus om EU´s nyckelkompetenser och bristen på IT i svenska skola:

Jag saknar nationella satsningar och nationella initiativ! Det är nödvändigt om vi ska säkerställa våra barns framtid och Sveriges konkurrenskraft.

Inget ont om IT, men det där säger en del om vad Stockhaus ser för mål med skolan, och kanske utbildning i allmänhet. Säkerställa våra barns framtid, ja, det vill vi ju gärna. Varifrån kommer hotet undrar jag…

Bloggat: , , , , , , , ,

Det här inlägget postades i Skola, Uncategorized och har märkts med etiketterna , , , , , , , , , , , . Bokmärk permalänken.

2 kommentarer till Nu kände jag plötsligt för att kräkas lite

  1. Jag läste det här efter att jag skrev min idealistiska kommentar på din fråga om kunskapssyn. Det skapade en slags ironisk resonansbotten. Maria Stockhaus är ingen skolpolitiker jag ser upp till precis.

    • Björn skriver:

      Nej, usch. Jag vill inte se skolan och kunskapen som ett medel för ekonomisk konkurrenskraft. Förmågan att klara sig ekonomiskt bör vara en del av varje människas samlade kompetens, självklart, men det ska aldrig vara det övergripande målet för utbildningen. Tyvärr tycker jag mig höra Björklund tala i de där termerna alltför ofta. När han oroar sig för tappet i PISA-mätningarna gentemot andra länder så verkar det vara just Sveriges globala konkurrenskraft som han oroar sig för.

Kommentera

