Den moderna skolans dilemma

Kortfattat kanske det går att problematisera den moderna skolans dilemma enligt följande;

Det verkar idag finnas ganska goda forskningsunderlag för att påstå att betyg och summativ bedömning inte gynnar, utan snarare hämmar, lärande. Ändå kräver det omgivande samhället ett sorterande skolsystem med just betyg och summativ bedömning.

Det är verkligen en fundamental paradox, det finns metoder för att maximera lärande och utveckling, men samhället vill inte ha dem metoderna utan kräver annat. Det går säkert att skriva spaltmeter om varför, men i slutändan handlar det nog om kontroll och makt över samhällsutvecklingen.

Bloggar: Tysta Tankar, Christer, Hos en danslärare, Metabolism

Bloggat: , , , , , , , , , ,

Det här inlägget postades i Skola, Uncategorized och har märkts med etiketterna , , , , , , , , , . Bokmärk permalänken.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s