Standardiserade prov

Ibland slår det mig, vissa verkar faktiskt fortfarande tro att standardiserade tester är objektiva och rättvisa. Som om utformning och innehåll inte spelade någon roll. Det innebär att testet skulle vara frikopplat från all verklighet. Det är det inte.

Ett exempel från ett amerikanskt läsförståelsetest, som förvisso är ett par år gammalt, men ändå:

The year 1999 was a big one for the Williams sisters. In February, Serena won her first pro singles championship. In March, the sisters met for the first time in a tournament final. Venus won. And at doubles tennis, the Williams girls could not seem to lose that year.

The story says that in 1999, the sisters could not seem to lose at doubles tennis. This probably means when they played

A two matches in one day
B against each other
C with two balls at once
D as partners

Ser ni problemet? All kunskap, både till innehåll och form, är rotad i verkligheten och den ser inte likadan ut för alla. Därför är det orättvist att luta sig för mycket på standardiserade tester. Det är en olycka att vi kommer vandra den vägen.

Bloggat: , , , , , , , , ,

Det här inlägget postades i Skola, Uncategorized. Bokmärk permalänken.

6 kommentarer till Standardiserade prov

  1. Ping: Vem gynnas av standardiserade tester? | Björn – om skola och utbildning

  2. Ping: I Can See Clearly Now | Christermagister

  3. Var är problemet med den här provfrågan? Var är problemet i att kunskap är rotad i verkligheten? Var är problemet i att verkligheten inte ser likadan ut för alla?

    • Björn skriver:

      Hej Helena! Jag delar upp din kommentar och försöka klargöra lite hur jag tänker. Du kommer nog inte hålla med mig, men kanske kan du komma att förstå mig.🙂

      – Var är problemet med den här provfrågan?
      Att den är ”kulturellt partisk” (i brist på bättre uttryck). Greg Palast, som jag hittade exemplet hos, skriver:

      My kids go to a New York City school in which more than half the students live below the poverty line. There is no tennis court.

      Självklart har Palasts barn inte lika stor möjlighet att kunna svaret på frågan.

      – Var är problemet i att kunskap är rotad i verkligheten?
      Det är inget problem, det är ett faktum. Men när vi skall börja mäta kunskap ”objektivt” uppstår ett problem eftersom vi alla har olika verkligheter. Eller ja, problem uppstår åtminstone om vi ger dessa tester (för) stor betydelse. Så är det inte i Sverige idag. I USA är det dock ofta så att standardiserade tester används i avgörande urvalssituationer. Jag är orolig för att vi skall få en sådan utveckling i Sverige.

      – Var är problemet i att verkligheten inte ser likadan ut för alla?
      Det är ju inte heller ett problem i sig. Men om vi använder prov som är rotade i, eller reflekterar, en specifik verklighet (och då trycker undan andra verkligheter) så uppstår det strukturella orättvisor. Det finns gott om forskning i USA på att afroamerikaner och latinos generellt presterar sämre än vita på standardiserade tester. Tester som ofta följer följer ett europeiskt, anglosaxiskt språkmönster. Dessutom, menar kritiker, att

      standardized tests tend to reflect a linear mode of thinking. Yet the linear mode of thinking is not consistent with an afrocentric view and thinking style, wich tend to be more eclectic and wich reflects what can be described as a spiral pattern.

  4. Ping: Framtidens skola = standardiserade tester? | Björn – om skola och utbildning

  5. Ping: Svensk skola – en dystopi | Björn – om skola och utbildning

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s