These children that you spit on

Malin Lernfelt på GP skriver ytterligare ett  av sina tröttsamma inlägg, nu om ”curlingskolan”. Hon menar att vi måste bort från den syn på skolan som frodats sedan 60- och 70-talen (ni vet de där åren då vi införde grundskolan och förbjöd agan). Den syn som innebär att man kan

tala om en curlingskola som hela tiden sett till att ta bort allt som är eller kan bli jobbigt för eleverna…Med all respekt för individen och för vad just han eller hon tycker är roligt så kan målet inte vara att skolan i varje moment skall vara rolig.

Malin drömmer sig tillbaka till ett 50-tal när våra disciplinära institutioner fortfarande stod någorlunda stabilt. Det gör de inte längre, på gott och ont. Men det är förståeligt att man vill famna efter dem i tider av förändring.

Jag tror att det finns mer och mer möjligheter att välja bort skolgång. Åtminstone skolgång i traditionell mening. Skolan krackelerar, precis som andra institutioner. Med det menar jag inte att vi skall avskaffa skolan. Men skolan sedd som en sammanhållande, samhällsbärande, institution kommer att avveckla sig själv. Det betyder inte att utbildning och lärande avvecklas.

Nej, dags att vakna upp Lernfelt, skolan kan inte skrämma någon till lärande längre. Är det inte kul så skit i det. Det är verkligheten. Det är inte elevernas fel att skolsystemet är gravt efterblivet. På många håll går skolan fortfarande ut på att sitta i bänkar och traggla läroböcker sida upp och sida ner.

Om det tragglandet inte passar eleverna så kommer de att skita i det. Generally speaking. Den viktiga punkten här är att Malin Lernfelt och andra tror att detta skitande kommer att leda till någon slags allmän dekadens och tillbakagång i samhället. I beg to differ, för som Bowie förklarade:

These children that you spit on
As they try to change their worlds
Are immune to your consultations
They’re quite aware of what they’re going through

Lästips:

Bloggat: , , , , , , , ,

Det här inlägget postades i Skola, Uncategorized och har märkts med etiketterna , , , , , , , , , . Bokmärk permalänken.

7 kommentarer till These children that you spit on

  1. Jan Lenander skriver:

    Jag är ytterst tveksam till om de här eleverna som skiter i skolan när den inte är tillräckligt motiverande har speciellt många bra alternativ till att gå i skolan. De elever som väljer att satsa på vår traditionella skola och till och med katederundervisning och matematik gör de inte för att de har färre alternativ än de som skolkar.

    Är du riktigt säker på att du förespråkar en bra väg framåt för de här eleverna?

  2. Björn skriver:

    Jan, jag kommer aldrig att säga åt en elev att skita i skolan.

    Jag talar inte heller om enskilda elevers val just nu och här utan om en utveckling i samhället på högre aggregerad nivå. Jag försöker mer spekulera i vad jag tror håller på att ske, och vad som kommer att ske i framtiden.

    Har du läst Deschooling society? Om inte så rekommenderar jag den varmt. Det är spännande och provocerande att tänka ett samhälle utan institutionen skola.

    • Jan Lenander skriver:

      Vi var några som diskuterade boken du nämnde, tyvärr hade jag fuskat lite med läsningen men kände mig ändå väldigt säker på gruppens slutsats att en sådan här utveckling skulle vara ytterst olycklig för de svaga i samhället. Du lät så väldigt positivt inställd till den här utvecklingen därav min fråga? Det verkar som att du månar om de svaga och då fick jag inte ihop ekvationen.

      • Björn skriver:

        Det gör vi förhoppningsvis alla, månar om de svaga. Jag uttrycker mig ofta (lite för?) spetsigt. Med vilje. Jag arbetar varje dag med just dessa elever, och kämpar för att göra skolan och lärandet lustfyllt, och så kommer Lernfelt och hävdar att jag ska förklara att utveckling och lärande minsann ska va tråkigt också. Som om de här eleverna inte redan var smärtsamt medvetna om det…

        Problemet med den här diskussionen är att den alltid hamnar i ”jaha, så du vill lägga ner skolan”-facket. Det är ju inte det diskussionen handlar om. För att ta en parallell: Nationalstaten som konstruktion håller på att erodera. Det betyder inte att vi skall ”lägga ner Sverige”, men att vi måste förhålla oss till en utveckling där vår värld förändras.

        Bara för att vi haft en sammanhållen skola i ett halvt århundrade betyder inte det att vi alltid kommer att ha det. Det vore nästan faktiskt nästan naivt att tro att vi skulle ha det. Eller?

      • Jan Lenander skriver:

        Vill man tolka Malin Lernfelt snällare så kan man säga att hennes budskap är att svårt är roligare än lätt. Mina erfarenheter av de här eleverna är att de växer mycket av att man är fast i sin övertygelse om att skolan lär ut något viktigt och att de är värda att klara av svåra saker. Dina erfarenheter är förstås mycket större än mina här men skiljer de sig egentligen?

      • Jan Lenander skriver:

        Att vi har haft en sammanhållen skola under ett halvt århundrade ser jag som ett stort projekt för ökad jämlikhet. Det finns ingen stor drivkraft hos mig bort från detta så länge jag inte ser några andra strukturer för ökad jämlikhet växa fram istället.

        Att det förr eller senare sker är jag mycket medveten om.

  3. Björn skriver:

    Din första kommentar först: Jag håller såklart med dig. Men svårt behöver inte betyda tråkigt.

    Andra kommentaren: Det beror ju på vad man menar med jämlikhet. Det är en viktig diskussion, kanske lite för stor för att tas här. Låt mig bara säga att skolan kanske istället har varit en bromskloss för verklig jämlikhet. Skolans yttersta syfte har trots allt varit att sortera arbetskraften. Nåja, det är idel spekulationer🙂.

    Det är ju trevligt att du skänker bifall till strävan efter jämlikhet iaf. Dock är det kanske så att vi måste börja använda andra mått för jämlikheten. Jag har varit inne på det tidigare här på bloggen 1, 2.

Kommentera

