Materialist javisst (del 2)

Frenning presenterar i sitt arbete en bra teoretisk utgångspunkt för lärare att diskutera fysisk utformning och arkitektur i skolan. Hon förklarar hur olika utrymmen/rum skapar olika typer av möjligheter.

Ett centralt begrepp är Striated spaces, som är utrymmen/platser som är strikt strukturerade och organiserade och därför producerar ytterst begränsade rörelser och relationer mellan de subjekt som vistas däri. Striated spaces kontrasteras av Smooth spaces, platser där rörelsen är mindre reglerad, kontrollerad vilket ökar möjligheten för subjekt att samverka och förändras.

Smooth/striated

Smooth/striated

Så, Striated spaces skapar trygghet, mening och struktur, men fungerar också begränsande, minskar möjligheterna till interaktion och förändring. Det krävs ingen rocket-science för att påpeka att skolan fungerar väldigt mycket som ett striated space med mycket starka regleringar för tid och plats.

Vi bör också förstå detta som att inget utrymme/rum består av enbart ett av de här begreppen. Striated/smooth spaces existerar samtidigt i mer eller mindre alla fysiska utrymmen.

Så hur kan vi skapa mer eller mindre av striated/smooth spaces, och ännu mer intressant; i vilka syften använder vi det?

(Del 1)

Bloggat: , , , , , , , , ,

Det här inlägget postades i Skola, Uncategorized och har märkts med etiketterna , , , , , , , , , , . Bokmärk permalänken.

En kommentar till Materialist javisst (del 2)

  1. Ping: Apple och kunskapen | Björn – om skola och utbildning

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s