Materialist javisst (del 1)

Berättelsen om skolan idag är alltför ofta just en berättelse. Politiker har en berättelse, en idé, om skolan och hur de vill att skolan skall utformas. Deras kritiker kritiserar idén och hur den reproducerar oönskade strukturer.

I ett försök till att väcka diskussion kring detta poängterade jag i Pedagogiska Magasinet hur skolan skapar strukturer:

…den fysiska utformningen av skolbyggnader, klassrum etcetera odlar också i sin tur synen på kunskap som linjär, eller trädliknande. Sammanstrålningen av dessa två komponenter, idén om kunskapen som ett träd och de materiella förutsättningarna (skolbyggnader, klassrum)…skapar de strukturer som är vårt utbildningssystem.

Tills igår har jag inte funderat mycket mer på det, men då sprang jag, by pure serendipity, på Linda Frennings examensarbete som behandlar just detta. Hon påpekar tendensen att det materiella inkluderas i våra berättelser, eller diskurser, utan att någon specifik gräns mellan det materiella och diskursiva definieras.

Hur ofta diskuterar vi arkitektur, fysiska rum, på skolan? Mer än att vi gnäller över att det är gammalt och slitet? Jag har förvisso bara arbetat ett par år som lärare, men jag har aldrig stött på en diskussion om vilken ordning, kontroll och struktur som den fysiska omgivningen bidrar till att skapa. Min uppfattning är att den diskussionen är mycket vanligare i förskolan.

(Del 2 comin up snart.)

Läsvärt: Dagens Skola, Heiti Ernits, Strötankar, Tysta Tankar, Tankspritt

Bloggat: , , , , , , , , , ,

Det här inlägget postades i Skola, Uncategorized och har märkts med etiketterna , , , , , . Bokmärk permalänken.

En kommentar till Materialist javisst (del 1)

  1. Ping: Materialist javisst (del 2) | Björn – om skola och utbildning

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s