Knowledge is constructed, not factual

Så vad är poängen med ”att kunskapa”, infinitiv och Deleuze? När kunskapen blir en immanent händelse så konstrueras, blir den till, ständigt. Det innebär också att varje kunskapshändelse är unik.

Den uppfattningen står då i motsättning till uppfattningen av kunskap som ”factual, not constructed”. Detta hävdade nämligen Jeb Bush, bror till Georg W, att den amerikanska historien var. Factual, not constructed. Därför skall Floridas skolor lära ut historiska fakta. Däribland,

to encourage patriotism, the sacrifices that veterans have made in serving our country and protecting democratic values worldwide.

Tjena.

Historien är givetvis konstruerad och den omkonstrueras kontinuerligt. Vad Jeb Bush menar är att just hans historiekonstruktion skall skyddas och bevaras. Det vore, utifrån Jeb Bushs perspektiv, mycket tryggare om kunskapen inte (om)konstruerades av alla hela tiden. Det vore så mycket bättre om man kunde ha den i en hink och sen hälla över de delar som passar i eleven.

Tanken att kunskapen hela tiden finns inom det mänskliga handlingsutrymmet blir lite småläskig för Jeb. Kunskapen är ju numera alldeles för värdefull för att hänga samman med, och vara beroende av, massa människor. Opålitliga människor…

Bloggat: , , , , , , , , , ,

Det här inlägget postades i Skola, Uncategorized och har märkts med etiketterna , , , , , , , , , , . Bokmärk permalänken.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s