Varför fattar inte Jan Björklund?

Jan Björklund är faktiskt rejält okunnig i vissa fall. Eller åtminstone otroligt dålig på att uttrycka sig. Efter kritiken han fick för sin geografifix så försvarade sig Björklund genom att hävda att

Det finns ingen motsättning mellan att kunna fakta och ha förståelse för de stora sammanhangen. Tvärtom är faktakunskaper en förutsättning för vidare förståelse.

Jan Björklund missar då poängen med våra fyra F (Fakta, Färdighet, Förståelse, Förtrogenhet). Dessa fyra aspekter av kunskapen har nämligen inget linjärt samband. Man rör sig inte från den ena punkten till den andra i en på förhand bestämd ordning. Det är just därför som din nya läroplan, Jan, försöker skjuta in sig på att inte bilda hierarkier mellan dessa fyra F. Har du missat det, Björklund?

Signalerar för byte?

Signalerar för byte?

Precis som jag påpekade i ett tidigare inlägg:

För vad är fakta? 1789 är inte fakta i sig. Det är bara ett tal/begrepp. Först om man har förståelse för sammanhanget tideräkning och franska revolutionen blir talet/begreppet 1789 fakta.

Utsikt från höjden är ännu klarare och skriver:

Skolministern menar att först måste basfakta komma och när den sitter (genom blindkartor och utantillinlärning) så kan helheten och förståelsen komma.

Så enkelt är det inte i verkligheten. Ska man förstå ett ämne måste det hela tiden ske en växelverkan mellan fragmentiserad basfakta och helhetsförståelse.

Exakt så! Det är själva kärnan i kunskapens icke-linjära ”natur”. Vårt kunskapsflöde vandrar in och ut mellan dessa kunskapens aspekter när vi ”kopplar upp” oss mot flöden av olika kunskapsområden. En basfakta leder oss till förståelse ena sekunden, medan samma förståelse kan ge oss verktyg att tillägna oss en baskunskap beträffande något annat.

Jag kan ha fel, men jag tror inte att vår utbildningsminister har förstått det här. Om så är fallet är det mycket illa.

Bloggat: , , , , , , , , , , , ,

Det här inlägget postades i Skola, Uncategorized och har märkts med etiketterna , , , , , , , , , , . Bokmärk permalänken.

4 kommentarer till Varför fattar inte Jan Björklund?

  1. Mårten skriver:

    Jag tror att det är du själv som inte fattat, eller så väljer du att inte förstå. Läs vad Björklund skriver, för han har många goda pedagoger med sig. Flumpedagogiken har inte fostrat några djupsinniga forskare eller författare. Hur tror du att Dostojevskij fick en sådan pregnans? Inte var det genom en socialdemokratisk flumskola utan krav. Faktarabblande är utmärkt pedagogik, och har gjort mycket gott: bra språk, bra allmänbildning och framför allt: förståelse, färdighet och förtrogenhet med innehåll och inte bara löst tyckande. Jag stöttar Björklund till 100%

  2. Björn skriver:

    Mårten!

    Din kommentar är otroligt luddig i förhållande till mitt inlägg. Vad är det du inte håller med om i det jag skriver?

    Vet faktiskt inte riktigt var jag ska börja. Vi kommer nog inte komma överens om mycket. Så låt oss åtminstone vara överens om det.🙂 Vad är det Björklund skriver som jag skall läsa? Vad betyder flumpedagogik? Du får nog konkretisera lite, det blir lite väl flummigt annars…

    Hur faktarabblande har lett till ökad förståelse och förtrogenhet vet jag faktiskt inte. Finns det någon forskning som visar på det sambandet? Eller har du bara hittat på det? Hint: Det räcker inte som empiriskt underlag att hänvisa till att Dostojevskij gick på militärskola och blev uttrycksfull.

    Det viktigaste sist; bemöt och argumentera mot det jag skriver. I sak. Det gör diskussionen väldigt mycket lättare.

  3. Anna skriver:

    Personligen tror jag att Björklund menar att det behövs fakta också. Som kursplanerna var skrivna var det mest en massa processkunnande – är väl inte helt fel att det ställs krav på att lära sig var lite länder, städer och annat ligger också… Det är ju trots att en del av geografin som man har rätt god nytta av till vardags.

  4. Björn skriver:

    Självklart. Det finns ingen process utan fakta. Men fakta blir inte fakta utan sammanhang.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s