Kunskapen är inte. Den händer.

Kunskapen är inte, den händer. Livet är ingen fast essens, ingen overksam materia som behöver färgas, formas och sättas fart på. Livet är öppet och dynamiskt blivande. Så även kunskapen.

I Gilles Deleuze – en introduktion, menar den franske filosofen att vårt tänkande om blivande begränsas av tanken på blivande som kopplat till något fast, materia eller substans.

Detta märks t.ex. tydligt i vårt språk. Vi tenderar att fästa alla verb vid substantiv och våra prepositioner syftar till att grunda handlingar och händelser i subjekt.

Istället för att tänka att det först finns existenser som sedan agerar och har egenskaper så borde vi, menar Deleuze, först tänka på aktiviteter och händelser och sedan definiera existenser utifrån dessa. Alltså, istället för att tänka ett på förhand givet objekt som sedan agerar (en person som skriver) så tänk infinitiv, ”att skriva”.

Infinitivformen medger ingen uppdelning mellan vad någonting är och vad det gör. En sten är ingen sten, en sten ”stenar”, ”att stena”, för att ta ett exempel till. Att kunskapa. Kunskapen är inte, kunskapen händer. Jag gissar att Jan Björklund skulle trycka sin FLUM-stämpel över det här arket…

Lästips: Christermagister, Tysta Tankar, Helena von Schantz, Hos en danslärare

Bloggat: , , , , , , , , ,

Det här inlägget postades i Skola, Uncategorized och har märkts med etiketterna , , , , , , , , , , , . Bokmärk permalänken.

3 kommentarer till Kunskapen är inte. Den händer.

  1. Mats skriver:

    Mitt favorittempus är annars presens particip
    presence – närvaro
    partizipation – deltagande

    Infinitiv tolkar jag som något evigt och ogripbart….

  2. Björn skriver:

    Mats, kanske ligger ogripbarheten i just det där att infintiv avträder från uppdelningen mellan ”är” och ”gör”. Uppdelningen i subjekt och predikat (för att prata språk) är, vad jag kan uppfatta, central för vår moderna, humanistiska, förståelse av världen.

    Om världen inte består av någon/något som gör något utan bara av händelser/flöden så blir det lätt ogripbart, det håller jag med om. Det är dock väldigt spännande och ibland riktigt mindbending att försöka greppa!

  3. Ping: Knowledge is constructed, not factual | Björn – om skola och utbildning

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s