Tre lösryckta påpekanden angående nya läroplanen

2011 är året för förändringar inom skolan. Nya läroplaner och nytt betygssystem. Tre lösryckta påpekanden:

1. Efter en lätt skumning upplever jag att den nya läroplanen är tydligare. Det innebär mindre utrymme för tolkning. Å andra sidan var utrymmet för tolkning i den förra borgerliga läroplanen så stort att det nog upplevdes förvirrande för de flesta. Bra så.

2. Det nya betygssystemet saluförs med att rättvisan ökar med utökat antal betygssteg. Förutom det felaktiga i att tro att det blir mer rättvist med fler betygssteg så finns det mycket mer till frågan än så. Det handlar om att sorteringen av elever blir lättare på alla nivåer. Eftersom betygen inte bara är ett ”objektivt” mått på en elevs kunskapsnivå utan främst ett sorteringsinstrument så tvingas en sådan reform fram.

3. Jag tog upp det i förra inlägget. Sorteringen av elever skall tidigareläggas. Kraven för gymnasiebehörighet skärps inte bara, utan de ämnen som skall vara godkända specificeras också noggrannare för varje gymnasieprogram. Så redan på högstadiet skall agnarna sållas från vetet. Eller så blir det än värre, DN skriver att

Elever i årskurs fem kan till exempel få extra meritpoäng om de väljer att fördjupa sig i matematik eller språk. Dessa meritpoäng kan senare bli avgörande om konkurrensen är hård.

Årskurs fem! Mats frågar om det är naiviteten eller cynismen som är mest stötande. Fan vet.

Bloggat: , , , , , , , , , ,

Det här inlägget postades i Skola, Uncategorized och har märkts med etiketterna , , , , , , , , , , . Bokmärk permalänken.

3 kommentarer till Tre lösryckta påpekanden angående nya läroplanen

  1. Björn skriver:

    Hehe, bra där! Visste inte att majoren gillade Taube…🙂

  2. janlenander skriver:

    När det gäller meritpoäng baserat på sådant man väljer i femman så tror jag att vi lärare verkligen skulle kunna få ihop en motrörelse. Den mest hängivna Björklundkramare med lite insikt i barns utveckling inser det dumma i så här tidig sortering. Totalt onödigt dessutom, då bredd är viktigare än progression till varje pris i denna åldersgrupp. Många lärare skulle kunna enas om att det här ska bort!

    Nya utmaningar är däremot viktigt redan tidigt och möjligheter att välja är oerhört stimulerande redan i dessa åldrar. I Mer valfrihet istället för frivillighet redogör jag på djupet för hur det kan åstadkommas på ett bra sätt.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s