Not #1 – Den som söker finner

En ny koppling i mitt kunskapsrhizom. By pure serendipity. Jag har misstänkt att vårt skolsystem präglas humanismen och Descartes insikt; jag tänker, alltså finns jag. En sådan insikt har lett till uppdelningen subjekt-objekt och därmed kunskapen som något liggande utanför människan. Jag har påpekat att just detta kan ligga till grund för mäthetsen i dagens folkpartistiska skola.

Därför blir jag glad när jag läser att John Dewey vänder sig mot den humanistiska traditionen som bygger på tron att det ligger eviga sanningar förborgade i de historiska skrifterna. Han menar också att det inte finns någon på förhand given begreppsvärld utan att vi formar våra begrepp och vår kunskap i vår praktiska verksamhet.*

Det där får mig att förstå mina egna tankar på ett nytt, bättre, sätt. En ny koppling i mitt kunskapsrhizom helt enkelt. Åt vilket håll skjuter nästa skott iväg?

*Henry Egidius: Skola och utbildning i historiskt och internationellt perspektiv s.172

Bloggat: , , , , , , , , , ,

Det här inlägget postades i Uncategorized. Bokmärk permalänken.

Kommentera

