Glöm inte skolans verkliga uppgift

Betygsdiskussionen rymmer intressanta infallsvinklar. Det finns två huvudkategorier av bedömning, summativ och formativ bedömning. Summativ är siffer- eller bokstavsbetyg som utdelas efter läroprocessen. Formativ bedömning är löpande coachning under läroprocessens gång. Den syftar till att förändra och förbättra elevens lärstrategier eller lärarens undervisningsmetoder.

Forskning visar att formativ bedömning starkt gynnar lärandet, särskilt för ”lågpresterande” elever. En ärligt menad skolpolitik för att höja kunskapsnivån vore baserad på sådana formativa bedömningar. Problemet är att formativa bedömningar inte kan sortera särskilt effektivt. Den summativa bedömningen kan däremot sortera i 1-5, G-MVG eller A-F, vilken måttstock man nu vill använda.

Låt oss aldrig glömma att institutionen skolas verkligt grundläggande uppgift i ett diversifierat samhälle är att sortera människor. Makten, ordningen, kräver så. Var och en till hans rätta fålla. För att öka den svenska ekonomins globala konkurrenskraft, som Folkpartiet uttrycker det.

Bloggat: , , , , , , ,

Det här inlägget postades i Skola, Uncategorized och har märkts med etiketterna , , , , , , , , . Bokmärk permalänken.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s