Folkpartiet mixing science and politics

Folkpartiet vill införa betyg från årskurs sex. De anser att det kommer att höja kunskapsnivån, att det är ”vägen till framtida tillväxt och välfärd” och att det ökar Sveriges möjligheter att konkurrera globalt. Målen med utbildning är odiskutabla för folkpartiet – tillväxt, välfärd och global konkurrenskraft. Fullständigt otillräckligt, men åtminstone klart och tydligt.

Men medlen? Tidigare betyg är bra säger regeringen. Pedagogikforskarna Christian Lundahl och Henrik Romàn menar att

i den mån det skulle gå att hävda ett samband mellan betygssättning och resultat på internationella kunskapsmätningar är detta negativt.

De konstaterar också att

att de länder som presterat klart sämst i PISA (Italien, Portugal, Grekland, Bulgarien, Turkiet och Rumänien) tillämpar tidig betygsättning.

Frågan är mer komplex än betyg eller inte betyg. Betyg och bedömning kan vara olika. Siffer- eller bokstavsbetyg är en summativ bedömning, en abstraktion av många insatser och uppgifter från elevens sida. Den görs i efterhand.

Det till skillnad från formativ bedömning, vilket är löpande bedömning under läroprocessens gång. Vad forskningen visar är att formativ bedömning, feedback, har en mycket positiv inverkan på lärande.

Det är ansatser för sådana formativa bedömningar som måste göras i skolan. Det går inte att bara ropa efter tidigare betyg som Folkpartiet gör. Det är en förenklad syn på lärande och skola, samt ett negligerande av etablerad forskning.

Bloggat: , , , , , , , , , , ,

Det här inlägget postades i Skola, Uncategorized och har märkts med etiketterna , , , , , , . Bokmärk permalänken.

5 kommentarer till Folkpartiet mixing science and politics

  1. Ping: Alliansen gillar mig | Björn – om skola och utbildning

  2. Björn, betyg är inga strålande motivationshöjare, där håller jag med dig, men de är viktiga vägvisare för både lärarna och eleverna. I min kommun hade 44 % av barnen underkänt på något av de NP i åk 5. Jag är övertygad om att det kommer att se bättre ut när vi har NP i åk 3 och betyg i åk 6.

  3. Björn skriver:

    Helena, jag håller inte riktigt med. Problemet är just att en siffra eller en bokstav inte säger särskilt mycket om vad eleven skall arbeta med, hur det ska gå till etc. Jag anser nog att formativa bedömningar är väldigt mycket bättre än summativa betyg som vägvisare.

    Vad det inte talas särskilt mycket om är att de summativa betygen behövs för att sortera eleverna. Det är inte kunskapsutvecklingen som är de summativa betygens primära syfte utan det är just dess sorterande funktion.

  4. Anna skriver:

    ”Det är inte kunskapsutvecklingen som är de summativa betygens primära syfte utan det är just dess sorterande funktion”

    Det gäller ju bara om vi bestämmer oss för att det är så… det är ju kappast någon naturlag. Om vi istället bestämmer att varje ”summativt” betyg ska förklaras och diskuteras i samband med att IUPn upprättas så får vi ju båda. För oavsett om betyg är motivationshöjare eller inte så är de ögonöppnare – för elever, föräldrar, lärare och skolledning. Vi vet att ”når inte målen” inte har funkat – nu testar vi något annat.

  5. Björn skriver:

    Anna, vi borde absolut göra som du säger med de summativa betygen. Men då vore bedömningen inte längre summativ, i ordets rätta bemärkelse, utan just formativ. Precis som jag efterfrågar. Men en framåtsiktande utvärdering en gång/termin räcker inte. För att den formativa bedömningen skall fungera måste den äga rum mycket tätare och vara tätta sammankopplad med, för att inte säga en del av, läroprocessen.

    Problemet är när betygen stannar vid att vara en summativ bedömning, och folkpartiet gör ingen distinktion. De vill bara ha betyg från sjätte klass för att de fått för sig att det är bra, när det mesta istället pekar på att det inte gynnar lärandet.

    I övrigt så har de summativa betygens sorterande funktion en roll som kan ifrågasättas utifrån vad vi vill ha för samhälle, men det är en mycket större fråga. För stor för kommentarsfältet🙂

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s