Hur mycket väger en tanke?

Four more years. Med folkpartistisk skolpolitik. Det är en utmaning. En tanke angående skolan slog mig nyss: En del som talar om skolan vräker ur sig saker om att kunskapen måste mätas. Bara det som kan mätas kan bli bättre. Å det är ju sant. Mätandet, eller måttet, spelar en nästan transcendent roll i det moderna samhället. Det som inte kan mätas finns inte.

Frågan som vi bör ställa oss är vad som är möjligt att mäta, hur vi ska mäta och ,viktigast av allt, i vilket syfte vi mäter. Dessutom måste vi vara väl medvetna om att det i kunskapssammanhang inte finns något mätinstrument som inte påverkar det som instrumentet är satt att mäta.

Det är just konsekvenserna av den där påverkan som riskerar att komma på undantag när allt som mäts blir ”bättre”.

Bloggat: , , , , , , , ,

Det här inlägget postades i Skola, Uncategorized och har märkts med etiketterna , , , , , , , . Bokmärk permalänken.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s