Locked away

Med kapitalismen följer en ökad privatisering. När nu den icke-materiella produktionen är hegemonisk så privatiseras alltså även kunskaper, idéer och t.o.m livsformer. Detta påverkar också skola och utbildning som producent av kunskap.

Privata företag låser och inhägnar kunskapen. Cristopher Kullenberg skriver t.ex om Apples Iphone vars plattform är låst och bara godkänner ”appar” sanktionerade av Apple.

Samma logik, tror jag, kommer att ge sig till känna i utbildningssammanhang. Om vi inte redan är där. Friskolor är idag inte romantiska idéer om alternativa pedagogiker utan business as usual för storfinansen.

Idag finns 41% av alla friskolelever samlade inom fyra privata koncerner och koncentrationen lär inte minska. Ett grandiost instängande, privatiserande, av något som är så fundamentalt gemensamt i sin produktion. Det är ett problem att vi ger bort makten över utbildningen till några få privata företag.

Bloggat: , , , , , , , , ,

Det här inlägget postades i Skola, Uncategorized och har märkts med etiketterna , , , , , , . Bokmärk permalänken.

2 kommentarer till Locked away

  1. Jan Lenander skriver:

    Exemplet med Apples iPhone app:ar blir en utmärkt utgångspunkt för att ifrågasätta resonemanget. Det händer att Apple gör fel och stoppar en app av andra skäl än att den inte fungerar, lurar kunderna eller har grovt pornografiskt innehåll men de tillfällen detta sker är ytterst få och det brukar bli rättat efter ett tag. Det enorma flöde av nya app:ar som blir tillgängliga, många gratis och de flesta andra till löjligt låga kostnader visar tydligt hur ett företag tjänar på att öppna sig för andra.

    Det kan absolut vara så att något utbildningsföretag som låser om sina lektionsplaneringar etc. men jag tror att det vanligaste kommer vara att man sparar pengar genom att använda allt mer av gemensamma resurser och delta i att bygga upp kunskapsbanker. Det kommer vara andra konkurrensmedel.

    Min stora oro när det gäller friskolorna är att nuvarande uppföljning av undervisningen inte alls räcker till för att följa upp de kommunala skolorna och ännu mindre klarar friskolorna. Jag har ett egenupplevt exempel med en skola vars undervisning bara övade eleverna i ämnet till en bråkdel av vad exempelvis Schillerska gymnasiet gör. De finns förstås en kortsiktighet i friskoletänket som gör att det poppar upp passioner och mountainbikeinriktningar och mer fokus på reklam än utbildningen. Segregationstendenserna borde vi också se allvarligare på. Det känns konstigt att vi gör stora ansträngningar för att de kommunala skolan ska vara konfessionslös, ha könsblandade klasser och undvika nivåuppdelning och sen lyckas friskolorna smyga in alla dessa saker med stort kraft.

    För mig räcker det dock med en uppbromsning av friskolorna och en satsning på de kommunala skolorna så att konkurrensen hårdnar. Friskolorna har redan gjort nytta genom att få till ett frågasättande av gamla tänk så nu får vi bästa nytta av dem genom att utnyttja möjligheterna att förbättra den kommunala skolan med mer riktig valfrihet och mer utnyttjande av modern teknik.

  2. Björn skriver:

    Poängen är ju just att Iphone _inte_ är öppen. Den är stängd för allt som inte Apple har godkänt. Det finns, som Kullenberg påpekar i den länkade artikeln, ”fria mobiler” där du kan köra vilka program du vill.

    Om nu företag hade tjänat på att öppna sig så undrar jag varför de omhuldar den privata äganderätten så, varför stänger de in odlingsmetoder, dna-koder, frö-patent etc? Jag tror vi talar förbi varandra…

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s