Skolan säkras mot subjektiva bedömningar

Så kommer det nog faktiskt att bli. Förr eller senare. Utbildningen är idag för viktig för att vara beroende av enskilda, låt vara utbildade, individers subjektiva tolkningar. Centern vill att elever skall ha möjligheten att överklaga betyg. Centerpartisten Sofia Larsen säger att

Det är en rättssäkerhetsfråga, det här är den enda form av myndighetsutövning som inte kan överklagas.

Så är det säkert, och kravet är inte överraskande. Vem har råd att avvara ett MVG om karriären hänger på det. Följden blir, som jag tänker fortsätta att tjata om, att kunskapen och undervisningen standardiseras.

Hur gör man enklast, som lärare, för att frigöra sig från risken att sätta fel betyg? För om ett kunskapstest kan tolkas subjektivt så är det också möjligt att fel betyg sätts. Jo, man gör kunskapstestandet objektivt, vilket innebär att man tar bort tolkningsmöjligheten.

Hur lägger du upp ditt kunskapstest med detta i bakhuvudet? Hur påverkas kunskapen av en sådan bedömning? Vilken av kunskapens aspekter premieras med ett sådant kunskapstestande? Ja, det är retoriska frågor…

Jag minns en tenta jag hade på lärarhögskolan, tentan gällde två böcker om hållbar utveckling. Testet bestod av ett antal 1×2-frågor. Ingen risk för felaktiga betyg där inte. Men vilken kunskap mättes egentligen?

Bloggat: , , , , , , , , , , ,

Det här inlägget postades i Skola, Uncategorized och har märkts med etiketterna , , , , , , , . Bokmärk permalänken.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s