Så här kan de rödgröna erbjuda ett skolpolitiskt alternativ

Det är frustrerande att de rödgröna inte klarar av att erbjuda ett bättre alternativ i den skolpolitiska debatten. De har svårt att komma runt betygen och kunskapsmätningen eftersom deras uppfattning om rättvisa och jämlikhet till sist kommer att handla om mätbara resultat gällande det ena eller andra. Därmed blir de beroende av staten för att utdöma och mäta denna rättvisa. Nu menar Rossana Dinamarca (V) att

de nationella proven är bättre utformade än de prov lärarna själva utformar och att de kan stärka likvärdigheten i skolan.

Anledningen till problemet är att deras ideologi, socialism/socialdemokrati, är sprungen ur samma modernitet som alliansens liberalism/kapitalism. Konflikten mellan socialism och kapitalism är en konflikt inom själva moderniteten.

På sikt är den stora utmaningen för vänstern (lite löjligt att kalla de rödgröna så kanske) att lyckas omformulera kraven på rättvisa och jämlikhet så att man inte behöver förankra dessa i staten, som ju ändå är körd på lite längre sikt. Det kan synas svårt att balansera mellan förstatligande och privatisering, men den dikotomin är falsk, och givetvis finns det flyktvägar bortom dessa båda monster.

Bloggat: , , , , , , , , , ,

Det här inlägget postades i Skola, Uncategorized och har märkts med etiketterna , , , , , , , , , . Bokmärk permalänken.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s