Rhizomatisk didaktik

Detta är work in progress. Men i allt detta tal om rhizomatisk struktur och rhizomatisk kunskapssyn, hur ser lärarens roll ut, i mer konkreta termer? Jag tror vi ska komma bort från bilden av tänkande/lärande som enbart en gallringsprocess, eller en process av förenklande. 

Tänkande/lärande borde egentligen vara tvärtom. Lärarens uppgift bör generellt vara att ställa frågor, snarare än att leverera svar. Syftet är att alltid leda vidare, aldrig stanna upp. Du är en punkt mellan punkter.

A rhizome has no beginning or end; it is always in the middle, between things, interbeing, intermezzo.*

Strunta i vad eleverna kan. Ställ dig själv frågan vad elevern skall göra med det de kan, hur skall de använda det.

*http://danm.ucsc.edu/~dustin/library/deleuzeguattarirhizome.pdf

Bloggat: , , , , , , , , , , ,

About these ads
Det här inlägget postades i Deleuze, Politik, Skola, Uncategorized och har märkts med etiketterna , , , , , , , , . Bokmärk permalänken.

En kommentar till Rhizomatisk didaktik

  1. Ping: En pedagogisk utmaning för 2012 | Björn – om skola och utbildning

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s